'Jongeren steeds vaker onhandiger'; dat stond laatst in de kranten. Ze knutselen niet meer, met de handen en hoofd werken doen ze tegenwoordig alleen nog maar hoogstens met Lego, en niet meer met Meccano. Jammer, jammer.
Zo vond ik bij het opruimen nog wat overgebleven dingetjes uit mijn knutsel-jeugd, waarin ik bijvoorbeeld een 12cm spiegeltelescoop bouwde: lenzen, prisma’s, diverse objectieven van fototoestellen, en ook de ingewanden van een barometer. Kleinkinderen, hoewel redelijk bèta gericht, hadden geen belangstelling, een advertentie op Marktplaats “gratis af te halen” leverde nul komma nul reacties op.
Wat mij rest is deze oproep, en anders de vuilnisbak ..
Graag een foto. Als curiosum is er mogelijk nog belangstelling voor. Dat ligt eraan hoe het eruit ziet, en of het werkt...
Overigens ben ik zelf niet handig, maar heb ik vroeger wel volop met meccano, treintjes, scheikunde- en elektronica-doos, etc. gespeeld. Wellicht vindt de tegenwoordige jeugd dat allemaal te veel tijd kosten? Computers en mobieltjes werken immers razend snel...
'Jongeren steeds vaker onhandiger'; dat stond laatst in de kranten. Ze knutselen niet meer, met de handen en hoofd werken doen ze tegenwoordig alleen nog maar hoogstens met Lego, en niet meer met Meccano. Jammer, jammer.
Zo vond ik bij het opruimen nog wat overgebleven dingetjes uit mijn knutsel-jeugd, waarin ik bijvoorbeeld een 12cm spiegeltelescoop bouwde: lenzen, prisma’s, diverse objectieven van fototoestellen, en ook de ingewanden van een barometer. Kleinkinderen, hoewel redelijk bèta gericht, hadden geen belangstelling, een advertentie op Marktplaats “gratis af te halen” leverde nul komma nul reacties op.
Wat mij rest is deze oproep, en anders de vuilnisbak .. Opa Hans, viaconsu@planet.nl..
Een foto bij mijn eerste bericht; ik wéét het, niets waardevols, kan eigenlijk zo de kliko in, maar 70 jaar geleden had ik er een moord voor gedaan...
De spullen die bouwmarkten verkopen zijn meestal niet voor een beetje knutselwerk, maar meer voor grotere klussen.
Dat zou best een budget kwestie kunnen zijn, wat de bouwmarkten ook een beetje aangeven. Zou het puur liggen aan het niet meer zelf willen klussen, dan zou je ook moeten zien dat er een grotere vraag komt naar aannemers en dergelijke. Je zou dan verwachten dat de omzet van bijv Bouwmaat (niet voor consumenten) groeit terwijl die van de Praxis etc daalt (vnl gericht op consumenten).
De beloning voor knutselvaardigheid op het gebied van telescopen, camera-objectieven en barometers is ook minder dan vroeger. Nu vind je de mooiste sterrenfoto's moeiteloos op internet. Een smartphonecamera bevat wel lenzen, maar zodanig geminiaturiseerd en verstopt dat niemand ermee knutselt. Een barometer aan de muur heeft weinig zin als je op buienradar kunt kijken. Op school wordt ook niet meer uitgelegd hoe een barometer in elkaar zit, of een mikroscoop en telescoop.
jkien schreef:
Nu vind je de mooiste sterrenfoto's moeiteloos op internet. Een smartphonecamera bevat wel lenzen, maar zodanig geminiaturiseerd en verstopt dat niemand ermee knutselt. Een barometer aan de muur heeft weinig zin als je op buienradar kunt kijken. Op school wordt ook niet meer uitgelegd hoe een barometer in elkaar zit, of een mikroscoop en telescoop.
Niet alleen dat, maar van hier uit de tuin kun je nog maar weinig sterren zien. Ik zou ook geen telescoop meer bouwen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
Dat is een beetje afhankelijk van waar je woont natuurlijk.
Aan de andere kant is er ook een hele grote chinese low-end markt bij gekomen. Als je een telescoop wilt en een goede kope te duur is bestaan er meer alternatieven dan zelfbouw, bijvoorbeeld iets aanschaffen via ebay. Vaak is het hele ding goedkoper dan de losse optica je bij elkaar zou kosten, en werkt het dan ook nog beter dan het gemiddelde knutselexpemplaar.
Bij knutselen met electronica zie je dat ook wel: laat de losse logische chips maar zitten als je voor pakweg $2.50 een arduino kunt kopen die in 80% van de toepassingen minstens zo goed werkt als wat je zelf aan elkaar gebreid zou hebben uit discrete chips (tenzij het snel moet werken). Niet dat hier zoveel mis mee is, want industrieel gebeurd het ook voortdurend: waar men vroeger tig verschillende chipjes voor allerlei functies had zie je nu dat in veel producten microprocessors zitten, ook in iets vrij simpels als een netvoeding.
Dit verhaal komt van de bouwmarkt.
en ging volgens mij meer over klussen dan over knutselen.
Mij verbaast me niets dat de omzet van de bouwmarkten terugloopt gezien de prijs kwaliteit verhouding van het gevoerde assortiment.
Bij de vakhandel koop je topkwaliteit voor dezelfde of een lagere prijs.
Dat krijgen steeds meer mensen door er zijn ook steeds meer bouwmaterialen handels al dan niet online voor de particulier toegankelijk.