kwasie
Artikelen: 0

Luchtverdunningsfactor bouwbesluit

Ik zit met een ventilatievraagstukje waar ik nagenoeg geen informatie over kan vinden.

Een (groot)pand heeft twee opening, één voor ventilatielucht die wordt afgevoerd, en een andere om verse lucht naar binnen zuigen.
Nu dient voorkomen te worden dat de lucht uit het afvoerkanaal komt, weer aangezogen wordt. Hierom zijn door het bouwbesluit eisen gesteld aan het ontwerp en is de luchtverdunningsfactor in het leven geroepen. (De hoeveelheid afvoerlucht die nog vermengd met de aangezogen lucht mag zijn)

Link voor beeldvorming:
http://www.isso-kenniskaarten.nl/kenniskaart/ventilatiesystemen-woningen-centraal/verdunningsfactor/verdunningsfactor-bepalen

Allemaal leuk dat ze bij de NEN een formule hebben bedacht, maar die heeft een bovengrens tot waar ermee gerekend mag worden.
En dat is tot 1000 [L/s], daarboven mag er niet meer met die formule gerekend worden, en er wordt simpelweg niet gesproken over
wat je boven die waarde moet doen. Alsof die situatie niet bestaat.

70 [L/s] afzuiging in een woning is vrij normaal, en dus elke flat met meer als 15 woningen gaat al boven die 1000 [L/s] uit.
Dus aan die bovengrens zit je vrij snel.

Nu zou ik gewoon 3 afvoeren van 1000 [L/s] kunnen maken, en dan de hoogte/afstand bepalen tot het aanzuigkanaal.
Maar er is niets dat mij ervan weerhoud om de 3 afvoeren tegen elkaar aan te zetten, en zo alsnog een afvoer van 3000 [L/s] te creëren.
En wat is dan nog het nut van de bovengrens voor de formule uit het bouwbesluit?
lf
lf 569 keer bekeken

Wanneer ik kijk in de ASHRAE (een Amerikaans instituut voor o.a. ventilatie) word er veel gesproken in de vorm van:
"Zolang invloeden uit de omgeving gering zijn." en "Als de temperatuur niet veel verschilt."
Maar geen getal voor wanneer dat zo is.
Ik plaats dat echt in de zelfde zinnigheid als: "wanneer het goed genoeg is, voldoet het."

Ik ben dus benieuwd of iemand hier informatie heeft die dieper gaat.
En ook wat jullie vinden van de technische in-compleetheid van het bouwbesluit.
CoenCo
Technicus

Re: Luchtverdunningsfactor bouwbesluit

Blijkbaar is bij zulke grote debieten de luchtverdunningsfactor een te grote versimpeling van de werkelijkheid, die dus niet realistisch meer is.

Je moet dus kijken naar de complexere modellen zoals die in bijvoorbeeld bijlage G van NEN2757-2 staan.
boertje125

Re: Luchtverdunningsfactor bouwbesluit

Je slaat de plank volledig mis als je denkt dat het bouwbesluit een technische document is.
Het bouwbesluit is voornamelijk een juridische document.
En in die zin is het behoorlijk goed dichtgetimmerd.
Er is ook een toelichting op het bouwbesluit http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt
daarin worden veel zaken nader toegelicht die zo algemeen verwoord zijn.
of ventilatie hier ook bij hoort weet ik niet (niet mijn vakgebied)

De eisen die gesteld worden hebben in de basis niets met de berekeningsmethode te maken.
Je mag op basis van gelijkwaardigheid ook afwijken en een alternatieve benadering gebruiken.
maar je zal dan zelf op basis van onderzoek moeten aantonen dat je aan de uitgangspunten voldoet.

Mocht je een ontwerp hebt dat je niet met de standaard normen kunt oplossen ben je ook op deze methode aangewezen.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”