1 van 1

Aandrijfaccu elektrische auto laden onder het rijden

Geplaatst: di 24 nov 2015, 11:43
door recreleer
Vraag/droom van een niet-deskundige:
 
Auto's zonder CO2-uitstoot, i.c. elektrische auto's, hebben een geringe actieradius en het laden duurt lang. Is daar nu niets op te vinden, of houden multinationals dat tegen?
 
Mijn fantasie zegt:
 
  1. Het beplakken van de auto met zonnecelfolie.
  2. Daarbij alle draaiende delen als dynamo's gebruiken (assen b.v.)
  3. Rijwind in de auto laten komen en daar een rotor achter plaatsen (+dynamo)
Wat zeggen de deskundigen onder u? Ik realiseer me dat deze vormen van energie opwekken ook energie kosten, maar kan niet uitrekenen hoeveel. Is er een positief saldo hierbij? Laadt de accu uiteindelijk op?
 
Ben héééél benieuwd!

Re: Aandrijfaccu elektrische auto laden onder het rijden

Geplaatst: di 24 nov 2015, 12:07
door klazon
Optie 1 is zinnig.
Opties 2 en 3 gaan niet werken, want de energie die je daar uit haalt komt uit de aandrijfmotoren en dus uit de accu. Dat is dus rondpompen van energie en daar laad je de accu niet mee op.

Re: Aandrijfaccu elektrische auto laden onder het rijden

Geplaatst: di 24 nov 2015, 12:20
door recreleer
Klazon, is er dan precies net zoveel energie nodig voor die dynamo's als zij opleveren? Echt totaal geen positief saldo? Ik bedoel: kunnen zij niet als zogenaamde "range-extender" optreden?
 
Ik weet van het bestaan van benzine/dieselgeneratoren als reservestroombron http://www.star-engines.com/#home, maar dan heb je nog CO2-uitstoot...

Re: Aandrijfaccu elektrische auto laden onder het rijden

Geplaatst: di 24 nov 2015, 13:13
door klazon
Nee, echt geen positief saldo. Want dan zou je energie uit niets krijgen en dat kan niet volgens de wet op behoud van energie.

Re: Aandrijfaccu elektrische auto laden onder het rijden

Geplaatst: di 24 nov 2015, 14:16
door Benm
Dat zijn inderdaad allemaal vormen van energie rondpompen die alleen maar verlies opleveren.

Wat wel werkt, en toegepast wordt, is de motor gebruiken om de accu te laden tijdens het afremmen. Dit levert uiteraard een grotere actieradius op als je ritten maakt waarbij veel geremd en weer opgetrokken moet worden (bijv in de stad), maar op de snelweg levert het je (buiten de file) niets op.