Puzzel Puzzels
ICEPower
Artikelen: 0

Kwantumgetallen n, l en s

Ik snap waarom het magnetisch kwantumgetal van waarden kan aannemen [-l, l]. Wat ik niet goed snap is waarom nevenkwantumgetal l natuurlijk waarden kan aannemen en spin-kwantumgetal halfgehele waarden kan aannemen.  

Als ik het goed begrijp, is de spin eigenlijk gepostuleerd vanuit impulsmoment met r beginnende van massamiddelpunt tot uiterste van het deeltje. 

L2|l,m> = hbarl(l+1) en Lz|l,m> = hbarm|l,m> 
S2|s,ms> = hbars(s+1)|s,ms> en Sz|l,m> = hbars|s,ms>  

Wat ik hiermee bedoel is dat de spin operator exact zelfde uitziet als de impuls operator. Waarom zou de spin s dan half geheel moeten voorkomen terwijl nevenkwantumgetal l geheel moet voorkomen. 

Hetgeen ik nog niet goed begrijp is waarom nevenkwantumgetal slechts waarden aanneemt van [0, n-1]

Dus de vragen:
1) Waarom nevenkwantumgetal l gehele waarden aanneemt en spin-kwantumgetal half gehele?
2 Waarom neemt nevenkwantumgetal l waarden aan van [0, n-1]?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

sensor
Artikelen: 0

Re: Kwantumgetallen n, l en s

Het spin- kwantumgetal neemt half gehele waarden aan. Voor het spin getal geldt hetzelfde als voor de impuls operator namelijk : De eigenwaarde s(s+1) is (2s+1)-waardig ontaard (in google degenerate energy level). Uit het Gerlach Stern experiment voor spin blijkt dat de spin van een elektron slechts twee waarden kan aannemen spin_up en spin_down. Het aantal ontaarde mogelijkheden is dus 2.
Ofwel
\( 2s+1=2 \)
dus  
\( s=\frac{1}{2} \)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!