1 van 1
Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 11:38
door Yannick Bor
Beste allemaal,
Ik ben voor mijn afstudeeropdracht een loods aan het ontwerpen, alleen ik weet niet of ik doe goede richting aan het opwerken ben.
De loods moet ong. 7,5 meter breed worden, 15 meter lang, en goothoogte is 3meter en de nokhoogte is 4 meter. De dakliggers liggen in een hoek van 15 graden.
Ik ben door dagen en nachten internet af te speuren wel op een aantal dingen gekomen, alleen het probleem is dat ik nog nooit speciale krachtberekeningen op staalconstructies heb gedaan voor mijn opleiding. Tenminste niet op deze manier.
Zou iemand mijn bestanden kunnen controleren en vertellen wat ik goed en of fout doe?
Groetjes,
Yannick
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 13:02
door king nero
In principe volg je de eurocodes, en meer bepaald EN 1990; EN1991 en EN1993 met bijhorend de EN1090,
Op de website van ArcelorMittal vind je echter ook enkele design guides terug die volgens dat systeem opgesteld zijn, en meer in detail op dit alles ingaan.
http://sections.arcelormittal.com/library.html
edit: ik zie ergens een verwijzing naar de NEN 6702 in jouw document, die is allang ingetrokken.
edit 2: knooppunten, voetplaten en dergelijke moeten ook bekeken worden.
en een HEA100 als kolom wordt niet toegepast in de praktijk, bekijk eens wat er gebeurt als je met een vorkheftruck daartegen rijdt, of er een pallet met goederen tegen duwt.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 13:25
door Yannick Bor
Ik weet dat IPE meestal als dakliggers gebruikt worden, maar wat wordt meestal dan voor de kolommen gebruikt?
Er wordt voor de rest niks gedaan in de loods. Deze is enkel bedoeld voor opslag.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 13:44
door king nero
HE-A of HE-B, maar dan zwaarder.
En opslag wil toch de facto verhandeling zeggen, dus clarks.
En indien er (pallet-)stellingen gebruikt worden, kun je deze ineens mee integreren in de structuur van de loods, en ook dan heb je zwaardere profielen nodig.
edit: nog iets, hoe borg je je laterale en longitudinale stabiliteit?
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 13:50
door Yannick Bor
Maar als je dan naar mijn schets kijkt. Wat voor profielen zou je dan aanraden, en waar zou je dat dan op baseren. Ik kwam namelijk met deze berekeningen op HEA-100 voor kolommen en IPE-220 als dakliggers, maar naar mijn gevoel is HEA-100 te licht en IPE-220 te zwaar voor mijn constructie.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 15:23
door king nero
Yannick Bor schreef:
Maar als je dan naar mijn schets kijkt. Wat voor profielen zou je dan aanraden, en waar zou je dat dan op baseren.
een zwaarder profiel, gebaseerd op een aanrijding van een vorkheftruck (bijv. 2 ton + 1.5 ton lading) @ 6 km/h, waarbij de kolom wel plastisch vervormt maar niet bezwijkt.
Dakliggers is gewoon kwestie van doorbuiging te bepalen, en te selecteren aan de hand van de toegelaten doorbuiging.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 16:43
door Michel Uphoff
KingNero: nog iets, hoe borg je je laterale en longitudinale stabiliteit?
Aanvullend: Waar zijn de trekbalken of trekplaten in de dakconstructie? Ik zie er een aan de voorzijde (links), en verder niets. Zonder deze borgingen stort de zaak agv. spatkrachten snel in. Een spantenkap lijkt mij een betere oplossing, en dan heb je ook duidelijk minder zware profielen nodig:
- spantenkap 956 keer bekeken
Ik heb het document niet nauwkeurig doorgelopen, maar je meldt ergens:
Aangezien het profiel al getest is op 1 kN/M2is deze berekening overbodig geworden voor de keuze van de kolommen en liggers.
Het gewicht van het dak zelf (alle balken en de dakplaten) zal snel een ton of 7 of zijn. Daarbovenop komt jouw belasting van 100 kg/m
2 zodat we ruwweg op ongeveer 20 ton komen. Iedere kolom wordt dan verticaal met ruwweg 2 ton belast. Voor de maximale doorbuiging (knikgevaar) van een kolom moet er naast de windbelasting en door King Nero beschreven 'ongelukjes' m.i. met deze drukbelasting rekening gehouden worden.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 17:22
door Rola
Vaak worden dit soort hallen uitgevoerd met een 3 scharnierspant. Dan is de stabiliteit in dwarsrichting meteen voorzien, uitkruisen levert vaak problemen op in de voor- en achtergevel met trek op de fundering. In langsrichting is uitkruisen goed mogelijk.
Een 3 scharnierspant is een portaal, grootste moment zeer waarschijnlijk in de knie, dus ligger en kolom hetzelfde profiel.
Aanrijdbelasting door heftrucks is in de norm omschreven maar is niet verplicht voor dit soort loodsen.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 17:37
door Michel Uphoff
Dat zou een prima oplossing kunnen zijn, maar dat vereist dan vormvaste spanten en daarin is in de schets ook niet voorzien.
Re: Oplagloods ontwerpen
Geplaatst: do 14 apr 2016, 21:46
door boertje125
mag ik vragen wat voor opleiding je volgt?
Als je een bouwwerk dimensioneerd begin je met een schema.
daarin geef je de afmeting aan de positie van de kolommen etc.
en je kiest voor een bepaalde oplossing met betrekking tot de stabiliteit. bijvoorbeeld geschoorde in de langsrichting en ongeschoord in de dwarsrichting.
Je moet de hal ook materialiseren om hem te kunnen dimensioneren.
dus de dak en gevelconstructie moet gekozen worden in verband met eigen gewicht van het spul.
Nu kan je de belastingen bepalen e.g. en veranderlijke belasting.
dan is het een kwestie van de schema's doorrekenen en een geschikt profiel kiezen.
Op het web is ontzettend veel te vinden (ook heel veel officiële berekeningen voor vergunningsaanvragen)
maar zonder een basis kennis kom je daar waarschijnlijk ook niet veel verder mee.