Goede middag allemaal,
Ik zit met een dilemma: momenteel loop ik stage in een bedrijf waar stalen producten worden geproduceerd.
Een van de behandelingen aan deze producten is dat de draad doormiddel van een inductie oven wordt opgewarmd tot ca 400 graden celcius. deze temperatuur wordt gemeten door een infrarood camera. Deze camera meet de temperatuur aan de buitenkant van de stalen staaf.
Nu is mijn vraag: het moet toch te berekenen zijn binnen hoeveel seconde de kern en de buitenkant ongeveer de zelfde temperatuur hebben bereikt? of hoever deze van elkaar achterlopen.
Ik heb gedacht om dit proef ondervindelijk vast te stellen door een gat in een staaf te boren en aan de binnenkant en de buitenkant een thermokoppel te hangen. dan de draad van buitenaf op te warmen en kijken wat de binnenste thermokoppel aan verschil weergeeft.
Ik weet dat staal goed warmte geleid, maar heb eerlijk gezegd geen idee in welke mate dit pratisch merkbaar is.
waarom wil ik dit weten?
Voor een proces tijdens de productie moet de staaf opgewarmd worden tot 400 graden celcius, daarna moet deze ook weer afgekoeld worden om niet te warm verwerkt te worden.
de opstelling is vrij simpel: de staaldraad gaat eerst door een inductie oven en wordt daarna gekoeld. er is gebleken dat de afstand van de oven tot de koelbak een dermate effect heeft op het materiaal. daarnaast wordt er getwijfeld over verschillende ovens en de opwarm capaciteit van de draad.
ik wil simpelweg een idee krijgen wat de kern temperatuur ongeveer is als ik de buitenkant opgewarmd heb tot 400 graden celcius. ik snap dat tijdens het opwarmen de kern ook al deels opgewarmd wordt. maar als ik uit ga van de worst case senario: en de begin temperatuur van de kern als 20 graden celcisu pak en de buitenkant als 400 graden celcius welke temperatuur heeft de kern dan na bv. 2 seconden?
als voorbeeld neem ik even een diameter van 8mm (het product is dus rond)
Groetjes Bram,
Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen wijzen, want ik vind helaas niks over formules over warmteoverdracht icm tijd.