Het lijkt er in de tekening op dat het koelwater in de koeltoren door buizen met lamellen stroomt. Is het inderdaad zo dat die koeltoren een
droge koeltoren is, waarin geen contact tussen de lucht en het koelwater plaatsvindt?
In dat geval vind ik die hele koeltoren nog overbodiger dan gisteren.
Het is een groot deel van het jaar onmogelijk met met zo'n systeem stoomcondensaat van 23
oC te produceren. Zelfs met een natte koeltoren zou dat een deel van het jaar niet lukken.
Met dit systeem zul je Dirty Water met lucht koelen naar 35 - 40
oC in de zomer, en dat relatief warme koelwater te gebruiken om stoomcondensaat te koelen naar 40 - 45
oC, want die 23
oC is dan niet haalbaar.
Vervang die Heat Exchanger door een luchtkoeler, dat is veel simpeler en koelt het stoomcondensaat beter dan het huidige systeem in de tekening. Die Dirty water tank en Pump heb je dan ook niet nodig. Overigens is die 23
oC dan in de zomer ook niet haalbaar, wellicht 35 - 40
oC.
Tot slot nog een reactie op je oorspronkelijke vraag:
De verkoper van de koeltoren adviseerde mij 23m3/h koelwater klopt dit verhaal ?
Die 23 m
3/h lijkt me erg hoog.
150 kg/h stoom van 180
oC koelen en condenseren naar water van 23
oC vergt een koelvermogen van 112 kW.
Met 23 m
3/h koelwatercirculatie zou het koelwater slechts 4 graden opwarmen. Dat is nogal laag. Bij een opwarming van 10 graden zou slechts 10 m
3/h koelwatercirculatie nodig zijn. Maar ik zou de aanbieding van de koeltorenleverancier moeten zien om te kunnen beoordelen wat de achtergrond van die 23 m
3/h is.
Maar nogmaals: ik zie de zin van die hele koeltoren niet in, aangezien je volgens mij beter de Heat Exchanger door een luchtkoeler kunt vervangen.