1 van 1

overbrengingsverhouding

Geplaatst: vr 08 jul 2016, 18:59
door Miklanko
Geachte, zou u mij alstublieft willen verder helpen ivm het volgende?
 
ik moet beschrijven wat er met de overbrengingsverhouding van een wagen gebeurt met een motor toerental van 4200 rpm en een maximaal koppel van 15 Nm. Dit uitgaande dat het wagentje in maximaal 3 sec een snelheid van 10 km/h behaalt. Nog specifieker, ik moet alle situaties beschrijven waarbij de rol en luchtweerstand bij betrokken zijn.(dus eerst overbrengingsverhouding beschrijven zonder die 2 factoren, dan telkens 1 van beide factoren in rekening brengen en uiteindelijk zowel de rol als de luchtweerstand in rekening brengen , met de gegeven coëfficiënten natuurlijk!)
 
zou uw mij opweg willen helpen alstublieft?
 
alvast bedankt

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 14:34
door Miklanko
niemand die me kan helpen?.. hmm bedankt dan !

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 15:16
door Jan van de Velde

Opmerking moderator

....hmm bedankt dan !
Dit soort sarcasme is geen vruchtbare grond voor effectieve hulp, laat zoiets beter achterwege.
 
 
niemand die me kan helpen?
Er is vast wel iemand die je kan helpen, maar het is weekend en het is zomer.
 
Voor mij zelf is je vraag een beetje vaag. Een overbrengingsverhouding zie ik als een motortoerental (gegeven) in verhouding tot een wieltoerental (niet gegeven). 
 
..//..  wat er met de overbrengingsverhouding van een wagen gebeurt ..//..
En daarmee gebeurt dus in wat ik zie niks tenzij dat gebeurt via een versnellingsbak, continu variabel of geschakeld. En zo zijn er mogelijk wel meer gebruikers die zoals ik even in het vage hangen, en dus maar niks posten in afwachting van iemand die het mogelijk wél ziet. 
 
 
Dit uitgaande dat het wagentje in maximaal 3 sec een snelheid van 10 km/h behaalt.
hiermee zou je een gemiddeld vermogen in die eerste drie seconden kunnen berekenen, en dan via
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)#Koppel_in_elektromotoren
(als het om een elektromotor gaat) met die inmiddels berekende P en het gegeven koppel van 15 Nm een toerental berekenen.
Of dat ergens heen leidt? Eigenlijk geen idee, maar in afwachting van betere suggesties zouden we daarmee kunnen beginnen?

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 15:30
door Miklanko
Zouden we dan met die berekende waarde voor het toerental niet de overbrengingsverhouding berekenen? Aangezien de toerental(4200 rpm) voor de elktromotor gegeven was?

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 15:57
door Jan van de Velde
zou kunnen, maar dan missen we nog de massa van dat wagentje
 
E = ½m
P=E/t
ω=P/T (T= koppel, zie eerder gegeven wiki-link)

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 16:06
door Miklanko
Jan van de Velde schreef: zou kunnen, maar dan missen we nog de massa van dat wagentje
 
E = ½m
P=E/t
ω=P/T (T= koppel, zie eerder gegeven wiki-link)
sorry de massa van de auto is gegeven en dat bedraagt 780 kg.

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 16:12
door Jan van de Velde
nah, vul maar in dan .... (pas op, snelheid in m/s...)

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 16:15
door Miklanko
Jan van de Velde schreef: nah, vul maar in dan .... (pas op, snelheid in m/s...)
eenmaal ingevuld enal kom ik dan toerental voor de wielen uit dan? en hoe breng ik precies rol en luchtweerstand hiermee in verband?

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 16:31
door Jan van de Velde
Miklanko schreef: eenmaal ingevuld enal kom ik dan toerental voor de wielen uit dan? 
 
dat is zo ongeveer mijn probleem zoals ik al eerder stelde:
 
Jan van de Velde schreef: Of dat ergens heen leidt? Eigenlijk geen idee, maar in afwachting van betere suggesties zouden we daarmee kunnen beginnen?
Hoe dan ook, je hebt zo een toerental. We komen in elk geval niet uit op 4200 rpm, maar of dat betekent dat we een overbrengingsverhouding kunnen gaan bepalen of dat we sowieso een heilloze weg bewandelden, ik weet het niet. 
 
En daarmee beantwoorden we overigens totaal niet de vraag:
 
Miklanko schreef: ik moet beschrijven wat er met de overbrengingsverhouding van een wagen gebeurt 
want er gebeurt , door wat we hier doen, namelijk helemaal niks met die overbrengingsverhouding.
 
vaagvaagvaag.

Re: overbrengingsverhouding

Geplaatst: zo 10 jul 2016, 16:37
door Miklanko
Jan van de Velde schreef:  
dat is zo ongeveer mijn probleem zoals ik al eerder stelde:
 
Hoe dan ook, je hebt zo een toerental. We komen in elk geval niet uit op 4200 rpm, maar of dat betekent dat we een overbrengingsverhouding kunnen gaan bepalen of dat we sowieso een heilloze weg bewandelden, ik weet het niet. 
 
En daarmee beantwoorden we overigens totaal niet de vraag:
 
want er gebeurt , door wat we hier doen, namelijk helemaal niks met die overbrengingsverhouding.
 
vaagvaagvaag.
 
dit is de opdracht zelf , mss dat dit beter verstaanbaar is :
 
Op internet kan je verdere informatie vinden over de Google Car die je nodig gaat hebben bij het uitwerken van deze opdracht. Voor de informatie die je niet terug vindt, mag je veronderstellen dat de nieuwe Google Car qua afmetingen en massa gelijkt op de Smart ForTwo.  Over de motor van de Google Car mag je veronderstellen dat zijn specificaties gelijkaardig zijn aan deze van motor  Mat-con MY1020GD
 
figuur  en specificaties : 
http://shop.mat-con.net/epages/62158737.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62158737/Products/my1020_1kw_48
 
 
 
Hieruit volgt dat de losdraaisnelheid (maximale toerental) 4200 rpm is en het maximale motorkoppel (moment) - indien je de curve zou extrapoleren - is 15 Nm. Met deze waarden mag je verder rekenen.
Stel dat de auto in maximaal 3 seconden een snelheid van 10 km/h wil bereiken.
Bij een gewone auto zal de as van de motor vaak NIET met hetzelfde toerental draaien als de wielen; er worden tandwielen geplaatst om de kracht en het toerental van de wielen aan te passen. De verhouding tussen het toerental van de motor en het toerental van de wielen wordt de overbrengingsverhouding genoemd. Geef aan waaraan een goede overbrengingsverhouding moet voldoen
  1. veronderstellende dat er geen luchtweerstand noch rolweerstand is.
  2. veronderstellende dat er wel rolweerstand is maar geen luchtweerstand. Neem als rolweerstandscoëfficiënt   µ =0.01. 
  3. veronderstellende dat er wel luchtweerstand en geen rolweerstand is.  Maak gebruik van een waarde van Cw = 0.4.  
  4. veronderstellende dat er wel luchtweerstand én rolweerstand is.