1 van 1
en nog een vraagje over die Hiab-giek
Geplaatst: ma 31 okt 2016, 19:56
door maurits60
Hallo again,
Ik ben erachter met welke assen SolidWorks de oppervlaktetraagheid berekent. Er staan maar liefst 3 verschillende assenstelsels in je scherm bij Section Properties, en allemaal wijzen ze een andere kant uit.
Deze vraag gaat over de wel vreemde uikomst bij de maximale spanning van installatie onder belasting. Wanneer ik de buigingsformule van gegevens voorzie moet ik een kolomdoorsnede toepassen van 173mm. Wanneer ik met de hand doorreken wat de spanning op de kop van de kolom is (precies op het hart van de scharnierpen van kolom/giek) kom ik op de lage waarde van 14N/mm^2.
Wat doe ik niet goed? Ik zie het niet meer helder na een hele dag boekenwurmen.
Bedankt, maurits
Re: en nog een vraagje over die Hiab-giek
Geplaatst: di 01 nov 2016, 08:56
door rovi
hoi Maurits,
Het is op deze manier een beetje een zoekplaatje. De eerste set met berekeningen (berekenen Ay) lijkt te slaan op de tekening genaamd boom. Maar daarna wil je een schuine kracht uit rekenen en dan laat je de kracht van 15,75 kN vervallen? Dat lijkt me niet te kloppen. Heb je eerst netjes de vls getekend?
Daarna ga je een moment uitrekenen. Maar het is niet echt te volgen waarin je dit moment uitrekent. Gezien de formule eronder verwacht ik in een ronde staaf maar ik kan de afmetingen niet herleiden.
Groeten
Re: en nog een vraagje over die Hiab-giek
Geplaatst: di 01 nov 2016, 10:28
door maurits60
Hallo Rovi,
Berekeningen waren niet compleet. Ik heb de horizontale component in het draaipunt van de kop van de kolom toegevoegd. Gezien de cilinderstand is de horizontale reactiekracht in de kop groter dan de verticale.
Ik heb ook de 15 kN nu toegevoegd in de vergelijking voor de verticale krachten (foutje idd). Ik heb nu het eigengewicht van de giek (15,75kN) en bijbehorende arm (zwaartepunt uitgeschaven giek). En ik heb de heflast van de auto (32,9kN) * arm. In die massa's zit al een veiligheidsfactor van 3,5. Die 3.5 moest van de docent.
Om de verticale reactiekracht rond de kop van de kolom uit te rekenen heb ik de verticale component nodig van de reactiekracht uit de schuine cilinder? In de eerste rekenset is het moment in B = 0. Dat geeft mij Ay. En via Ay krijg ik dan de verticale component van de cilinder. Dat is wat ik had gedaan.
Hoewel F-db nu iets groter is met toevoeging van die 15kN lijkt de uitkomst van die deelberekening nog steeds erg laag omdat a) dezelfde belasting van giek+auto op de kolom een doorsnede vereist voor die kolom van 174mm en b) de doorsneden en wandikten van de giekdelen zijn gedimensioneerd in Solidworks op een maximum van 690MPA (zie traagheden in boom-mass-properties).
Het getal rechtsonderin de noemer komt uit Solidworks. Dit is het oppervlak van de doorsnede van van de kop (hartlijn scharnierpen). Heb ik ditmaal dingen verduidelijkt in je zoekplaatje? Maar is 14 MPa verticaal niet erg laag?
mvg maurits
Re: en nog een vraagje over die Hiab-giek
Geplaatst: di 01 nov 2016, 23:08
door CoenCo
Beste Maurtis..
Ik heb het gevoel dat je het overzicht een beetje kwijt bent.
Je hebt nu 8 pdfjes gepost verspreid over 2 topics, en ik heb nog steeds geen idee wat het belastingschema is, welke balk we uitrekenen, en waar je nu precies vastloopt. Volgens mij komt dat ook omdat je alles in de computer probeert te doen.
Probeer eens terug te komen naar de essentie:
Schets het vrijlichaamschema, (een balk/koker/whatever is gewoon een lijn) en geef aan wat de opleggingen en evt scharnieren zijn.
Teken daarop je belastingen
Teken met de hand de V,N en M lijnen (volgens mij is het statisch bepaald, dus goed te doen, maar zonder schema blijft het gissen)
Schets de doorsnede, en reken met de hand de traagheidsmomenten globaal uit (een rechthoekige koker bijvoorbeeld: IRechthoek - Irechthoekig gat)
Maak een schatting van de optredende spanningen.
Dit alles zou toch overzichtelijk op 1 a 2 A3tjes moeten passen.
Je hebt voor jezelf dan zoveel duidelijkheid geschept, dat daarna alle matlab en solidworks sommetjes ineens overzichtelijk worden, en je fouten direct ziet.