1 van 1

Wat nou;

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 20:18
door annehof
De maatschappij verandert snel. De totale kennisvoorraad verdubbeld nu al om de zeven jaar. Wie werk wil vinden moet over heel andere vaardigheden beschikken dan twintig jaar geleden. Er zijn enorme verschuivingen aan de gang. Voor Nederland wordt het hoog tijd om het roer om te gooien om ervoor te zorgen dat we onze kinderen terdege voorbereiden op de nabije toekomst. Want veel van Hollands glorie is verleden tijd. Denk maar aan Nederland: “distributieland”, “scheepsbouwland”, “vliegtuigbouwland Fokker”, “textielland” en “schoenenland”. Allemaal zaken die gedoemd zijn en waren te verdwijnen maar we wel proberen in stand te houden en er heel veel geld achteraan gooien. Poolse en Spaanse vrachtwagens rijden over onze Nederlandse wegen en schepen worden voor een prikkie gebouwd in China. Het enige wat van de oude Hollandse glorie overblijft is de hooggekwalificeerde, gespecialiseerde, innoverende arbeid. Natuurlijk is hier niks op tegen. We bouwen namelijk de mooiste, duurste en modernste jachten. Fokker Space doet baanbrekend werk in de ruimtevaart. Hollandse Signaal is veruit de belangrijkste Europese producent van moderne wapensystemen en Nederlandse transportbedrijven openen nieuwe vestigingen in Polen en Spanje. Gelukkig zien Nederlandse ondernemers altijd wel nieuwe mogelijkheden in een steeds maar sneller globaliserende wereld. Het is dan ook niet raar dat de Nederlandse regering na de Europese top in Lissabon terugkwam met een nieuwe kreet namelijk: “Nederland Innovatieland”. Met deze term kunnen we de toekomstige generaties voorbereiden op de “Nieuwe wereld” waar auto’s over magneetwegen zweven zonder in de file te hoeven staan en we weer het distributieland van de wereld zijn. Maar de top van Lissabon is al verre geschiedenis en ondertussen doen we niets. De Nederlandse overheid is laks en weigert fors te investeren en te innoveren in het onderwijssysteem van morgen. Want Nederland Innovatieland en Kennisland kost veel geld en een gedegen visie op de toekomst. Het gemiddelde regeringsbeleid gaat helaas vaak niet verder dan vier jaar. De klas van de toekomst is en blijft hierdoor een theoretisch model zolang we niet bereid zijn om te investeren. Technisch zijn we in staat om het onderwijs te innoveren en te moderniseren. Maar kunt u concrete voorstellen en maatregelen opnoemen van het Innovatieplatform, waar onze huidige minister president in deelneemt, waardoor we onze samenleving voorbereiden op de toekomst? Maar ondertussen draait de wereld wel door en de wereld van morgen vraagt wel om creatieve, innoverende, globaliserende, ict-vaardige, gespecialiseerde, technische afgestudeerde studenten. Wat nou “Nederland Innovatieland”? Het rijk en het onderwijs kunnen niet blind zijn voor deze snelle evolutie. Op scholen worden al enorme inspanningen geleverd om een aansluiting te vinden op de veranderende maatschappij. Maar als we ons onderwijs betekenisvol willen verbeteren, dan zullen alle partijen, zoals het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, de Nederlandse overheid, de politieke partijen en gemeenten een grotere verantwoordelijkheid moeten opnemen dan nu het geval is.

Re: Wat nou;

Geplaatst: zo 22 jan 2006, 20:50
door made in flanders
Hier in België volledig het zelfde.

Maar ben je zeker dat je niet in het verkeerde forum hebt gepost? (filosofie, politiek?)

Re: Wat nou;

Geplaatst: di 31 jan 2006, 14:29
door Cognition
Je hebt helemaal gelijk. Nederland is niet alleen laks, maar verloedert bovendien in hoog tempo. Ik durf wel te stellen dat we over 10 a 20 jaar een stuk slechter af zijn dan nu. Ik zie het overal om me heen: duizenden huishoudens die zijn afgesloten van gas en electra en maar eerder naar bed gaan om zichzelf warm te houden en bij kaarslicht lezen, veel meer zwervers en daklozen op straat dan 15 jaar geleden, waarvan zelf een aantal zijn doodgevroren, las ik enkele dagen geleden in de krant....

Maar ook het andere leven verhard: in bedrijven zien we ook de cultuur sterk veramerikaniseren, en het zou me hoogst verbazen als wij niet ook over 10 jaar op het nivo van Amerika staan: een kleine groep zeer rijken en een flinke onderlaag die erg arm is....

Maar we willen dit blijkbaar, want niemand doet er wat aan. Hoewel ik ook wel bang ben dat veel mensen een soort struisvogel-gedrag hanteren en de echte problemen ook niet willen inzien....

Re: Wat nou;

Geplaatst: di 31 jan 2006, 15:47
door DePurpereWolf
Dat is mooi gezegt Cognition, maar zonder cijfertjes ga ik nog gewoon met de cijfers van het CBS die stellen dat er 0.0% armoede is in Nederland.

Doemdenken is ook een kunst, als jij om je heen kijkt en 1000 gezinnen vindt zonder verwarming, dan zou ik graag willen weten welke stad dat is.

Nederland blijft distributieland met de grootste haven in de wereld en het derde export land van agrarische goederen.

Nee, het gaat zo slecht nog niet.

Maar om maar even ontopic te gaan, dit is namelijk geen onderwerp over hoe slecht we het wel niet hebben.

Ik ben van mening dat onderwijs valt of staat met de kwaliteit van het middelbaar onderwijs. Deze hebben ze 7 jaar geleden verandert, maar ze zijn er nog niet uit of dit een goed of slecht idee was. Ze kunnen ook het niet meteen terug draaien omdat ze nog niet weten wat de uitkomst van de proef is. En ze hebben zich natuurlijk aan een bedrag te houden.

De uitspraak van D66 bij de vorige verkiezingen dat ze erg veel aandacht zullen besteden aan onderwijs is nergens op uit gekomen. Dit geldt ook voor het CDA en VVD natuurlijk, maar deze schreeuwden het niet van de hoogste daken.

Re: Wat nou;

Geplaatst: di 31 jan 2006, 16:08
door Ger
Ik denk dat het grote probleem wat dat betreft is, dat de mensen te graag hun stempel willen drukken op het sytsteem. Als ze zouden luisteren naar wat de middelbare scholen, het vervolgonderwijs en de studenten zelf vinden, en er goed over nadenken voordat ze het invoeren, dat we dan een stuk verder komen. Maar ja, dan is de ambtstermijn voorbij...

Re: Wat nou;

Geplaatst: di 31 jan 2006, 22:39
door Cognition
Dat is mooi gezegt Cognition, maar zonder cijfertjes ga ik nog gewoon met de cijfers van het CBS die stellen dat er 0.0% armoede is in Nederland.
Het is inderdaad maar hoe je armoede definieert en het CBS zal dan waarschijnlijk wel uitgaan van de afrikaanse definitie van Armoede, maar voor mij is het duidelijk dat er meer en meer armoede komt in Nederland. Hoe anders zou je daklozen en zwervers willen uitleggen als er inderdaad 0.0% armoede is in Nederland? Ik las dus in de krant dat er in Groningen 2 zwervers waren doodgevroren. Het lijkt me niet dat die mensen daar vrijwillig voor kiezen. Maar het is net als wat bv. Zalm bij hoog en laag riep ergens in November: niemand gaat er op achteruit in 2006, maar zelf op vooruit, meende Zalm. Ik heb mijn eerste salaris van 2006 al binnen en ik krijg 18 euro netto minder per maand, maar ook de verhoogde energie-voorschot en de ziektekosten-verzekering heb ik al binnen. Als de rest van het jaar net zo is, ga ik er bijna 130 euro per maand op achteruit, dus ik heb de uitspraak van Zalm alweer tegengesproken.

Maar waarschijnlijk ben jij een van die typische nederlanders die het goed gaat en die vanuit die positie zijn kop in het zand steekt
Doemdenken is ook een kunst, als jij om je heen kijkt en 1000 gezinnen vindt zonder verwarming, dan zou ik graag willen weten welke stad dat is.
Jij noemt het doemdenken en ik noem het realisme. Ik zal nog eens kijken of ik het bericht over de huishouden die waren afgesloten van gas en licht en niet meer opnieuw werden aangesloten, vanwege de privatiserende energiemarkt, terug kan vinden.