1 van 1

DC motor op lagere spanning, gelijkstroom motor

Geplaatst: ma 10 jul 2017, 21:09
door Oliebaron
Wil groen gaan varen. Heb een 4 pk staart van een BB motor. Daarop een 2.2 kw 24 DC motor geknutseld. (Duty raring S2 2min :-(. Dus maar twee min vol uit. Waterkoeling om de stator aangebracht en luchtkoeling om de koolborstels om S2 wat op te krikken. Nu ging dat op 12 volt mooi en op 24 volt wat wild. Maar op 12 volt wordt de motor nog steeds snel warm. Project in de hoek van de schuur gezet. Met wat heen en weer gereken denk ik dat ik nu op 12 volt maar 1/4 van het vermogen heb. Als dan de staart nog steeds 4pk trekt gaat dat motortje om ampère zeuren om deze rond te krijgen en wordt warm. Ga nu een duur test doen op 24 volt om te zien of de stand tijd verbeterd. Maar nu vraag ik mij als WTB ing eigenlijk af wat de theorie is achter dit verhaal. De statische weerstand zal gelijk blijven maar er zal dynamisch wel iets veranderen in de weerstand maar geen idee hoe.

Re: DC motor op lagere spanning, gelijkstroom motor

Geplaatst: di 11 jul 2017, 08:45
door Back2Basics
Oliebaron schreef: .. Met wat heen en weer gereken denk ik dat ik nu op 12 volt maar 1/4 van het vermogen heb.  ..
Dat kan wel kloppen, denk ik. Als de weerstand R gelijk blijft, en de spanning U halveert, dan van volgens R=U/I, de stroomsterkte I ook halveren.
Kijk je dan naar het vermogen P (=U*I) dan komt daar nog maar een kwart van het oorsponkelijk vermogen uit.

Re: DC motor op lagere spanning, gelijkstroom motor

Geplaatst: di 11 jul 2017, 20:58
door WillemB
De warmte ontwikkeling in de DC motor is afhankelijk van de interne weerstand maal de stroom in het kwadraat.(Pi =  R .  I2  )
In deze formule komt de aansluit spanning dus niet voor.
 
Het is een 2,2 Kw moter, oftewel rond de 90 Ampere in vollast.
Nu is het waarschijnlijk best mogelijk, ook op 12 Volt, de motor zover door te belasten dat het wel 90 Amp. wil trekken,
en in dat geval zal de motor net zo warm worden als op 24 volt bij 90 Amp.

Re: DC motor op lagere spanning, gelijkstroom motor

Geplaatst: wo 12 jul 2017, 01:48
door Olof Bosma
In geval van een motor met permanente magneten:
De stroom die de motor trekt is evenredig met het koppel dat geleverd moet worden (afgezien van 0-last). Bij de halve spanning kun je het halve toerental verwachten. Het koppel dat een schroef vraagt is (zolang er geen bellen komen en zo) evenredig met het kwadraat van het toerental.
Dus bij 12 V is het benodigde koppel nog slechts een kwart en de opgenomen stroom dus ook. De warmteontwikkeling in de wikkelingen daalt dan tot 1/16 de. Het afgegeven vermogen is dan nog maar 1/8 ste.
Wellicht is halvering van de spanning dus wat al te drastisch.
Als de boot gaat varen zal de stroom ook afnemen doordat het gevraagde koppel daalt.