Basjeboy
Artikelen: 0

32 of 16 amp

Hallo,

Ik heb een jacuzzi gekocht die 20a is.

Moet ik nou 16a kracht of 32 a kracht laten aanleggen :s

Dus hoeveel moet hij afgezekerd in de meterkast en hoeveel moet het stopcontact dan zijn.

Heb nu 16 a afgezekerd en 16a stopcontact maar weet niet of dit goed is of toch alles 32a moet laten aanleggen !

Help

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
major_problem

Re: 32 of 16 amp

Wanneer je jacuzzi 20 Amp 1 fase is kun je die niet zomaar op 3 fasen (krachtstroom) aansluiten. Kan het zijn dat je 2x 10 Amp nodig bent?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Basjeboy

Nee hij verbruikt 20a op kracht

Elektrische aansluiting

3 x 20A 230V/50Hz (400V)

klazon
Pluimdrager

Over welk land gaat het? In België gelden andere regels dan in Nederland.
En verder: merk en type van het apparaat, en is er online een handleiding te vinden?
Michel Uphoff
Moderator

Opmerking moderator

Kunnen jullie die storende reclameregel van Tapatalk verwijderen?
Basjeboy

Michel Uphoff schreef:

Opmerking moderator

Kunnen jullie die storende reclameregel van Tapatalk verwijderen?
hoe moet dat weg?

Gelukt denk ik

Het is in Nederland ( al maakt dat volgens mij niet uit) en het gaat om een wellis Everest premium.
klazon
Pluimdrager

Ik vond deze handleiding: http://www.sanitec-bvba.be/images/wellness/wellis_myline/Everest.pdf
In het begin staat een tabel met de technische specificaties en daar staat voor de aansluitwaarde 3x16A.
Helemaal aan het eind staat een aansluitschema voor de driefasige uitvoering en daar staat ook 3x16A.
Dus ik zou hem aansluiten achter een 3-fasige automaat van 16A. In België zou je een automaat van 3x20A mogen toepassen. In Nederland zou dat ook kunnen, maar dan moet je dikkere draden gebruiken.
Je woning heeft toch wel een 3-fasige aansluiting?
Benm

Het ziet er naar uit alsof ze dit ding leveren met meerdere mogelijkheden, vergelijkbaar met een electrisch fornuis. 

Optimaal is 3 fasen 16 ampere, maar het kan ook werken met 2 groepen van 16 ampere cq 1 groep van 32 ampere. 

Die 1 groep van 32 ampere hebben we niet echt, maar wordt uitgevoerd als 2 groepen van 16 ampere ieder, met die idiote perilex-stekkers waarvan je nooit echt weet hoe ze aangesloten zijn tot je gaat meten: je hebt 4 contacten plus een aarde, en dat kan zowel 3 fasen plus 1 nul zijn, als 2 fasen en 2 nullen.

Wat wel opvalt aan de specs is de 'heating unit' die overal 3 kW genoemd wordt: dat is zo ongeveer het vermogen dat je uit 1 fase 230 volt bij 16 amp afzekering kunt halen. Als de verwarming daadwerkelijk maar 3 kW is vraag ik me af waar alle moeilijkheid over gaat, dat vermogen komt gewoon uit een standaard stopcontact.  
Victory through technology
Basjeboy

Het ziet er naar uit alsof ze dit ding leveren met meerdere mogelijkheden, vergelijkbaar met een electrisch fornuis. 

Optimaal is 3 fasen 16 ampere, maar het kan ook werken met 2 groepen van 16 ampere cq 1 groep van 32 ampere. 

Die 1 groep van 32 ampere hebben we niet echt, maar wordt uitgevoerd als 2 groepen van 16 ampere ieder, met die idiote perilex-stekkers waarvan je nooit echt weet hoe ze aangesloten zijn tot je gaat meten: je hebt 4 contacten plus een aarde, en dat kan zowel 3 fasen plus 1 nul zijn, als 2 fasen en 2 nullen.

Wat wel opvalt aan de specs is de 'heating unit' die overal 3 kW genoemd wordt: dat is zo ongeveer het vermogen dat je uit 1 fase 230 volt bij 16 amp afzekering kunt halen. Als de verwarming daadwerkelijk maar 3 kW is vraag ik me af waar alle moeilijkheid over gaat, dat vermogen komt gewoon uit een standaard stopcontact.  

Het is niet enkel de verwarming.

Ook nog 4 pompen en verlichting.

En alles moet tegelijk aan kunnen.
Ik vond deze handleiding: http://www.sanitec-bvba.be/images/wellness/wellis_myline/Everest.pdf

In het begin staat een tabel met de technische specificaties en daar staat voor de aansluitwaarde 3x16A.

Helemaal aan het eind staat een aansluitschema voor de driefasige uitvoering en daar staat ook 3x16A.

Dus ik zou hem aansluiten achter een 3-fasige automaat van 16A. In België zou je een automaat van 3x20A mogen toepassen. In Nederland zou dat ook kunnen, maar dan moet je dikkere draden gebruiken.

Je woning heeft toch wel een 3-fasige aansluiting?

Woning heeft 3-fase aansluiting. De kabel is dik genoeg voor 32a

Gaat me er enkel om hoeveel het nou afgezekerd moet in de meterkast.
Rola

Dat is mede afhankelijk van je hoofdzekeringen, als die 3x25 Ampère zijn, dan mag daar achter in Nederland maximaal 16 Ampère gezekerd worden, ivm selectiviteit.

Edit: in de handleiding staat bij 400 Volt toch 3x16A
klazon
Pluimdrager

Hangt inderdaad af van je hoofdzekeringen. Bij een 3-fasen aansluiting zijn die standaard 3x25A. Als je de eindgroep wil zekeren met 3x20A, dan moet je de aansluiting laten verzwaren naar 3x35A. Dat gaat je geld kosten. Ik zou het gewoon avonturen met 3x16A. Als het misloopt kan je altijd nog een verzwaring aanvragen.
Basjeboy

Dat is mede afhankelijk van je hoofdzekeringen, als die 3x25 Ampère zijn, dan mag daar achter in Nederland maximaal 16 Ampère gezekerd worden, ivm selectiviteit.

Edit: in de handleiding staat bij 400 Volt toch 3x16A
deze handleiding is van een ouder model met 2 pompen minder
Benm

Het is tricky, maar het lijkt erop dat dit ding ontworpen is om nog net te kunnen werken op 16A, zolang je vrijwel niets anders op die groepen hebt. 

Zwaardere hoofdzekeringen laten plaatsen is kostbaar: niet alleen het plaatsen, maar je vaste kosten (capaciteitstarief) kan ook fors hoger uitvallen. Voor een gewoon woonhuis met 3x 16A of zelfs 3x 25A betaal je ca 225 euro per jaar. Hier betalen we ca 2000 euro per jaar aan capaciteitstarief voor de liftinstallatie (3x 80A), hoewel daar aan kWh's nauwelijks iets gebruikt wordt (die liften staan 99% van de tijd stil, maar hebben het vermogen wel nodig om te kunnen werken). 
Victory through technology
Basjeboy

Het is tricky, maar het lijkt erop dat dit ding ontworpen is om nog net te kunnen werken op 16A, zolang je vrijwel niets anders op die groepen hebt. 

Zwaardere hoofdzekeringen laten plaatsen is kostbaar: niet alleen het plaatsen, maar je vaste kosten (capaciteitstarief) kan ook fors hoger uitvallen. Voor een gewoon woonhuis met 3x 16A of zelfs 3x 25A betaal je ca 225 euro per jaar. Hier betalen we ca 2000 euro per jaar aan capaciteitstarief voor de liftinstallatie (3x 80A), hoewel daar aan kWh's nauwelijks iets gebruikt wordt (die liften staan 99% van de tijd stil, maar hebben het vermogen wel nodig om te kunnen werken). 
Mijn hoofdzekerimgen zijn 3x25.

Kan ik gewoon 20a afzekeren daarna ?
klazon
Pluimdrager

Nee. Tussen de hoofdzekeringen en de groepszekeringen moeten minstens 2 stappen zitten. Dus als je de groep wil afzekeren met 20A, dan moet je de hoofdzekeringen laten verzwaren naar 35A. Is hierboven al een paar keer gezegd.

Terug naar “Elektrotechniek”