Richardson
Artikelen: 0

Electrische bel

Wie kan mij helpen. Ik wil een elektrische bel (laten) maken indien dit mogelijk is. Echter, zelf ben ik slechtziend dus ver zal ik niet komen, hopelijk wil iemand mij helpen.

Ik zou graag een elektrische bel voor een fiets willen maken. Nu zul je denken, die zijn er al. Er zijn diverse electrsche systemen voor de fiets met allerlei geluiden maar tot nu toe ben ik nog niks tegen gekomen met het "Ping" geluid van een bel wat iedereen is gewend bij een fietsbel.

Is het mogelijk een bel te creeeren waarbij een kleine drukschakelaar elders wordt geplaatst en een kleine voeding voor nodig is. De bel moet net zo luid klinken als bij een fietsbel die je gewend bent. Normaal druk je met je duim op de knop van de bel, dit wil ik kunnen met een druk op de knop ik zit zelf te denken aan een solenoïde of iets met een magneetschakelaar maar heb er zelf te weinig verstand van plus weet niet of het snel genoeg werkt

Alles moet zo compact mogelijk blijven want het is voor een racefiets. Zie foto van een standaard racefietsen

Wie durft deuitdaging aan?
fretty

Re: Electrische bel

een bel bestaat uit een roterend stukje metaal dat aangedreven wordt door het belhendeltje.

het raakt dan een in of uitgeponst stukje metaal in de beldop. dit maakt het typische belgeluid.

een optie zou zijn dit of een stukje metaal (op dezelfde wijze) op een mini electromotor te plaatsen (vertraagd uiteraard) en met een knop te bedienen.

zonder merken te noemen zijn bij bedrijven als conrad of andere modelbouwwinkels dit soort mini motortjes te verkrijgen.

inbouw met een fikse hoeveelheid siliconenkit moet geen probleem zijn, (beldop uiteraard kitvrij houden)

voor een enkele ping zou een solenoide het meest geschikt zijn, een oud relais ietwat ombouwen (staafje ipv schakelcontacten) en weer die kit ter bevestiging.
Thionyl

Is slechtziend en een racefiets, niet een te wat gevaarlijke combinatie?
LiA
klazon
Pluimdrager

Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een elektrische bel op de fiets.
Benm

Ik snap ook niet helemaal wat het probleem is met de gebruikelijke mechanische bellen. Compacter of lichter gaat een eletronische oplossing denk ik niet worden. 
Victory through technology
dannypje

klazon schreef: Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een elektrische bel op de fiets.

Misschien wil de OP die bel wel maken om deze reden. And that should be all the reasons he needs.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Back2Basics

Het geluid van een fietsbel roept bij mij de associatie op met "tringtringg!". Mordernere (race)fietsen, heben vaak een licht belletje dat "ting!" laat horen, of "ping!". Een ouderwetse ping-pong bel zal wel te zwaar wezen.
Als het echter elektrisch moet.. een appje dat het juiste geluid laat horen?
Of misschien eens een deurgong op batterijen openschroeven? Die zijn er ook met draadloze drukknopuitvoering; een soort afstandbediening.
Benm

dannypje schreef:  
Misschien wil de OP die bel wel maken om deze reden. And that should be all the reasons he needs.

Tja, maar voor een praktische oplossing is meer informatie handig. Er een draadloze deurbel tegenaan duct-tapen werkt vast prima, maar ik vermoed dat dat niet is waar hij naar op zoek is... en zo wel, problem solved!
Richardson

Hoi allemaal

Ben ik weer. Onduidelijkheid zie ik. (Ik zit nooit op dit forum en had eigenlijk geen reactie verwacht).

Oké, nog wat uitleg. Ja, ik ben slechtziend en rijd op een racefiets. Laat ik het anders omschrijven, een racetandem. Een goedziende voorop, ik achterop. De standaard racefietsbellen zijn klein, compact en geven 1 "Ping" per keer.

Met de tandem kunnen we behoorlijk doorrijden en uiteraard hebben we meer massa en een langere remweg maar we zijn echt geen profs hoor.

Toch onderschatten automobilisten, voetgangers, verkeersdeelnemers vaak de snelheid van een tandem.

Mijn voorrijders rijden altijd met de handen op de shifters. Moeten ze onverwachts snel bellen omdat mensen niet goed op letten, moeten ze altijd eerst de hand verplaatsen naar de bel. Dit kost soms kostbare tijd en met die hand kan op dat moment niet geremd worden.

Niet aanstellen zullen jullie wel denken maar luister nog even.

Er zijn bellen die je bij de shifter kunt monteren en mijn eigen bel heb ik daar nu ook zitten maar dit is niet perfect en ik ben altijd in voor uitdagingen en verbeteringen. Met een elektrische sirene of toeter wil ik niet rijden. Het moet wel "racy" blijven.

Om de shifter zit altijd een rubber hoes. Hier zou je heel mooi een drukknopje onder kunnen verstoppen welke je dan perfect met de duim kunt bedienen. Kabel onder het stuurlint door naar de bel.

Het liefst heb ik iets mechanisch maar een kleine drukknop lijkt me zo perfect. De tandem is niet al te licht. 18 of 19 kg dus een paar gram meer maakt me niet uit. Een grote deurbel wordt wel erg lomp. Ik rijd met ultegra Di2 disc. De voeding van de Di2 gebruiken gaat denk ik niet werken. Probleem is denk ik de luide Ping. Zoals gezegd, liever heb ik iets mechanisch, simpeler, goedkoper, compacter en dan misschien mer een staalkabeltje of zoiets met hefboompje maar ben er nog niet uit hoe.

Dit is het verhaal. Ik wou dat ik zelf iets kon maken maar iets solderen of lassen lukt me al niet. Hebben jullie nog vragen, barst los of wellicht heb je nu een beter idee.

Persoonlijk denk ik dat er best markt voor kan zijn mits het maar compact blijft

Wil iemand mij helpen zoiets te proberen fabriceren?
Benm

Electrisch lijkt ht me vrij gemakkelijk op te lossen met een drukschaklaar die je zo monteert dat je erbij kunt zonder je handen op het stuur te hoeven verplaatsen. Strict mechanisch lijkt het me lastiger te bouwen, al kan iemand hier wel een geniaal idee hebben.

Let echter wel op qua automobilisten - in een auto hoor je een fietsbel nietnauwelijks, zeker niet als je de radio aan hebt staan of iets dergelijks. Andere fietsers en wandelaars zullen het wel horen, maar je kunt bellen als een malle en op een auto klappen waarvan de bestuurder geen idee heeft dat je eraan kwam. 

Je zou natuurlijk iets luidruchtigers kunnen monteren zoals een claxon, al weet ik niet of het toegestaan is zoiets op een fiets te gebruiken in het openbare verkeer. 
Richardson

Je hebt gelijk. Automobilisten zullen het niet horen en luider als een standaard bel moet niet nodig zijn. Maar, elektrisch moet je wel aan het gewenste geluidsniveau van de standaard bel kunnen komen zonder dat er een mega bel moet worden gemonteerd.

Iedereen kent het wel, je belt, mensen op een fiets voor je kijken achterom en sturen vaak gelijk naar links terwijl je net wil inhalen. Vooral met ouderen is het altijd afwachten wat de reactie is, als ze de bel tenminste horen

Benm

Dat fietsers omkijkenen daar bij naar links sturen doe je niets aan, ongeacht het preciese geluid: ze vragen zich af waar het vandaan komt, kijken over de linkerschouder en dat stuurt vrijwel altijd naar links (naar rechts zou de berm in gaan dus dat is ook niet handig). 

Wat handig zou zijn is iets dat fietsers van grotere afstand horen aankomen zodat ze nog aan de kant kunnen gaan, bijvoorbeed het motorgeluid van een auto. Daarvan weet men wat het is en wat eraan zit te komen, dus is omkijken niet echt nodig. 
klazon
Pluimdrager

Bellen voordat je er al naast zit. 
ArcherBarry
Moderator

Opmerking moderator

dit topic past beter in electrotechniek en is daarom verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Richardson

We bellen normaal gesproken op tijd maar het gaat mij er vooral om dat de voorrijder de handen niet hoeft te verplaatsen. Is er dan niemand met DE oplossing en die mij wil helpen?

Terug naar “Elektrotechniek”