1 van 1

Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 11:37
door Skawa
Beste forumgebruikers,

Voor een opdracht is het de bedoeling dat ik de dikte/breedte van een staven ga bepalen die middels een boutconstructie aan elkaar vast zitten zoals onderstaande. Bovenop de staaf komt een kracht te staan van 2,2 kN. Ik was van plan M6 8.8 bouten te gaan gebruiken.
 
Afbeelding
 
Nu heb ik wel basis lessen gehad hoe ik krachten bereken, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik moet beginnen. Welke krachten werken er nu precies op deze constructie?

Zelf heb ik bedacht dat deze krachten invloed hebben op de constructie:
- Afschuifspanning van de bouten
- Trekbelasting van de bouten
- Moment veroorzaakt door bouten (op advies van collega-student?)

Ik weet dus niet of dit klopt. Mocht iemand tijd hebben om mij de juiste richting op te sturen dan hoor ik graag het advies. Voor het gemak gebruik ik momenteel enkel RVS.

Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,

Skawa

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 13:14
door Michel Uphoff
Als je met "bovenop" een drukkracht op de staaf bedoelt, dan is de knikbelasting mogelijk het belangrijkst.

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 14:34
door Back2Basics
Het lijkt mij dat het deel met het lange gat, zou kunnen gaan schuiven onder de moeren door.
Maak eerst maar eens een schematische tekening, of tekeningen, waarin je krachten aangeeft.

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 10:09
door Rola
Wil je de bouten voorspannen en met wrijving ervoor zorgen dat de strippen onderling niet verschuiven?

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 15:04
door Skawa
Bedankt voor de reacties! Het duurde even wat langer voor ik weer in staat was te reageren i.v.m. andere verplichtingen, waarvoor mijn excuses. Ik zal even individueel op ze ingaan.
 
Michel Uphoff schreef: Als je met "bovenop" een drukkracht op de staaf bedoelt, dan is de knikbelasting mogelijk het belangrijkst.
Correct, dit had ik in de eerste instantie ook opgeschreven. Echter, na wat navraag wist iemand mij te vertellen dat de afschuifspanning wellicht belangrijker is. Er staat inderdaad een drukkracht "bovenop" de staaf.
 
Back2Basics schreef: Het lijkt mij dat het deel met het lange gat, zou kunnen gaan schuiven onder de moeren door.
Maak eerst maar eens een schematische tekening, of tekeningen, waarin je krachten aangeeft.
^ Precies dit is wat mij ook verteld is, echter wist diegene dit niet zeker. Zelf durf ik hier eigenlijk weinig uitspraken over te doen. Een schematische tekening zie ik als volgt voor me, waarbij er tussen de staven ook nog krachten werken:

AfbeeldingAfbeelding
 
Rola schreef: Wil je de bouten voorspannen en met wrijving ervoor zorgen dat de strippen onderling niet verschuiven?
 
Ja, de bouten zijn voorgespannen en moeten ervoor zorgen dat de staven onderling niet schuiven. Als je het zo bekijkt is mijn schets dan ook niet heel goed: de staven komen namelijk met de bovenkanten niet tegen elkaar aan, als je begrijpt wat ik bedoel (zie CAD-tekening).

Hopelijk kan iemand me de goede richting in duwen, zodat ik eens wat kan proberen en niet op allerlei rare uitwerkingen kom... Mocht er nog meer onduidelijk zijn, let me know.

Alvast bedankt voor de moeite!

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: do 26 okt 2017, 19:37
door boertje125
strippen zijn een totaal onzinnige oplossing voor een op druk belaste staaf maar dat terzijde
 
slobgaten worden normaal gesproken niet gebruikt voor stelruimte in de krachtrichting.
met voorspanbouten kan je een verschuiving voorkomen maar persoonlijk zou ik ze nooit voor iets dergelijks toepassen
voorspannen doe je met voorspanbouten die zijn 10.9
 
Als ik dit zou maken zou ik 1 korter slobgat toepassen en het tweede gat in het werk boren
de tweede bout laat je alle kracht opnemen de eerste zit er slechts voor de montage

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 08:24
door Skawa
boertje125 schreef: strippen zijn een totaal onzinnige oplossing voor een op druk belaste staaf maar dat terzijde
 
slobgaten worden normaal gesproken niet gebruikt voor stelruimte in de krachtrichting.
met voorspanbouten kan je een verschuiving voorkomen maar persoonlijk zou ik ze nooit voor iets dergelijks toepassen
voorspannen doe je met voorspanbouten die zijn 10.9
 
Als ik dit zou maken zou ik 1 korter slobgat toepassen en het tweede gat in het werk boren
de tweede bout laat je alle kracht opnemen de eerste zit er slechts voor de montage
 
Dank voor je reactie.

Nu je het zo verwoord klinkt dat wel logisch. Echter moeten de gaten voor montage al aanwezig zijn (materiaal wordt gefreesd), en in de door jou geschetste situatie ben ik in de veronderstelling dat het tweede gat hier pas later wordt aangebracht, als de staaf eenmaal goed afgesteld is. Correct me if I'm wrong.

Ik denk dat ik nu weet hoe ik het ga aanpakken:
- Voorspanning van bouten bepalen

- Hieruit de wrijving opmaken (van bouten op staven en van staven t.o.v. elkaar)
- Dan weet ik de krachten in de Y-richting.

- Vervolgens formule opstellen voor knikbelasting (??) en anders ervan uitgaan dat de 2 staven een verlengde van elkaar zijn.

Commentaar is welkom.

Re: Krachten bepalen op bout & plaat

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 13:50
door king nero
Als je werkt met sleufgaten, is er van afschuiving geen sprake.
Verder sluit ik me aan bij boertje.