Pally_Atex
Artikelen: 0

ATEX kabel gecombineerd krachtstroom, stuurstroom en een PTC signaal.

Beste forumleden,

Voor een klantspecifieke toepassing willen wij een verrijdbare bok met 3,0kW motor (bestaand) in een ATEX-zone 1 voorzien van een verstekkerbare aansluiting. De praktische reden is, omdat op de verrijdbare bok een product komt te staan die tijdens het verrijden van de bok in de weg staat. Het product bevindt zich in een spuitcabine die ATEX-zone 1, IIC en temperatuur klasse T3 geclassificeerd is (explosieveiligheidsdocument). 
Via een leverancier hebben wij een gecombineerde EX multiconnector gevonden die geschikt is voor krachtstroom, stuurstroom en diverse andere signalen (certificaat en dergelijke aanwezig).
Echter wordt er geen kabel voorschreven en mijn kennis op het gebied van kabels is niet groot. Via diverse kabelleveranciers is de vraag gesteld of zij hier een passende oplossing voor hebben. Tot nu toe zonder resultaat.

De technische vereiste specificaties van de kabel moet zijn:
- krachtstroom (6,4A) : 3F, Nul + PE

- PTC : 2x0,75mm

- Veiligheidschakelaars : 4x0,75mm 

Ik was benieuwd of hier leden zijn die hiervan kennis hebben en mij hierbij kunnen helpen. De vraag is of iemand weet of er kabel beschikbaar is voor deze toepassing?

Vriendelijk bedankt,
Pally
king nero
Artikelen: 0

Re: ATEX kabel gecombineerd krachtstroom, stuurstroom en een PTC signaal.

Zoveel kabelleveranciers zijn er niet, en ik zie ook geen probleem qua beschikbaarheid. Je zal wsch wel ergens moeten een compromis sluiten: ofwel enkele aders te veel in de kabel, ofwel overbemeten secties voor de stuursignalen. Elke afzonderlijke ader dient wel geïsoleerd te zijn voor de hoogst voorkomende spanning in de kabel, maar dat is standaard wel zo van zodra er vermogenkringen door lopen.

Als je geen respons krijgt van de kabelleveranciers, moet je nog maar eens proberen. Dit zijn basic productlijnen, die ze ongetwijfeld uit stock kunnen aanbieden.

Terug naar “Elektrotechniek”