Jean Demarteau
Artikelen: 0

Oneindig systeem in 8 bits

Goedendag.

kan iemand hier eens naar kijken?

Het eerste rekenmachine was 8 bit en kun je alle getallen mee creeeren. Als je dus binaire codes maakt voor de getallen 0 tm 9 en een binaire code maakt voor een stopcodon (stopcode) kun je oneindig aantal mogelijkheden creeeren met 11 code's dus 4 bit. Een stopcodon heb ik geleerd bij biologie is de code die voor het eind van een informatie code staat bij dna replicatie. De getallen worden als het ware achter elkaar afgespeeld en het stopcodon geeft aan wanneer een informatie code ophoudt. Dus bv 124stop = dat of dus als 124stop dan dat. dit = dat is hetzelfde als: als dit dan dat. Dan creeer je dus een oneindig systeem in een vast staand aantal bits. 

Bladerunner

Re: Oneindig systeem in 8 bits

Ik weet niet of ik je vraag snapt, maar:
Een 8 bit CPU kan de getallen 0 t/m 256 in één keer lezen, maar 1 van die getallen (b.v. 11111111 dus 256) zal dan het stop getal moeten zijn. Je kunt ook met 8 bits weliswaar een string van karakters hebben (letters etc.) maar het laatste byte is dan weer dat stop getal. Maar zodra het ingelezen groter wordt dan 256 bytes kun je alleen nog maar met de software verder komen want de 8 bit CPU is beperkt tot het inlezen van maximaal 28 de rest is dan de software die daar mee verder gaat.
physicalattraction
Moderator

Opmerking moderator

Deze topic past beter in Theorieontwikkeling en is daarom verplaatst.
klazon
Pluimdrager

Bladerunner schreef:....maar 1 van die getallen (b.v. 11111111 dus 256)
Binair 11111111=255. ;) ​ Het laatste bit is 1 en alle andere bits zijn even getallen. Het resultaat kan dus niet even zijn.

Overigens begrijp ik ook niet wat de topicstarter probeert duidelijk te maken.
Marko

De vraagsteller stelt niet echt een vraag, maar wat beschreven wordt lijkt enigzins op binary coded decimals, BCD.

Inderdaad zijn 4 bits genoeg om alle cijfers in het tientallige stelsels weer te geven. Met de methode die de topicstarter voorstelt kun je inderdaad alle getallen weergeven in veelvouden van 4 bits. 

Ik zie alleen niet helemaal wat de meerwaarde zou moeten zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Bladerunner

Volgens mij wordt het gebruikt bij Arbitrary precision calculaties.
Jean Demarteau

volgens mij heb je gelijk marko

Terug naar “Theorieontwikkeling”