1 van 1

batterijen, vrieskou en startkabels

Geplaatst: vr 02 mar 2018, 14:43
door dannypje
Ik las onlangs in de krant dat als de batterij leeg is (dikwijls door de kou deze dagen), je _geen_ startkabels mag gebruiken om de elektronica in moderne auto's niet te beschadigen.
Ik wil dat wel aannemen, maar ergens 'wringt' dat toch een beetje. Een batterij is een batterij, of ze nu in de eigen auto staat of in de auto ernaast.
Waarom mag je nu (ineens) geen startkabels meer gebruiken ?

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

Geplaatst: vr 02 mar 2018, 16:05
door Olof Bosma
Als elektronica ergens robuust moet zijn, is het wel in auto's. Het parallel schakelen van een andere accu zou dus geen enkel probleem mogen zijn.
Het enige dat ik kan bedenken is het gevaar van verkeerd gepoold verbinden. De lege accu kan praktisch geen weerstand meer bieden dus het hele boordnet poolt om. Dat kan funest zijn voor elektronica.
Dus, zolang je zorgvuldig de externe accu correct verbindt (+ aan +; - aan -) kan ik niets bedenken dat problemen oplevert. 

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

Geplaatst: zo 04 mar 2018, 12:57
door Rola
Bij het losmaken kunnen er piekspanningen bij het hulp voertuig ontstaan, de anwb geeft dit oa ook aan. Bij gebruik van een losse accu dus niet.

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

Geplaatst: zo 04 mar 2018, 21:41
door boertje125
- kan je beter op het motorblok aansluiten bij de te starten auto
in verband met explosie gevaar als je een vonk maakt bij de accu van de te starten auto
 
voor het hele verhaal zie
https://www.accudienst.nl/h/355/hoe-gebruik-je-startkabels.html