Napsoet
Artikelen: 0

Stekker (plug) EU vs Brazil

Hi,

Vraagje;
Weet iemand het verschil tussen de volgende 2 pluggen? Zie bijgevoegde foto.
Een zou een standaard EU plug moeten zijn en de ander een Brazilaanse plug. Echter lijken beide exact hetzelfde?
Enig idee of hier verschil in zit en zo ja wat dit verschil daadwerkelijk is?

Gr. David
Bijlagen
2018-04-05_14-17-30
2018-04-05_14-17-30 649 keer bekeken
Olof Bosma
Moderator

Re: Stekker (plug) EU vs Brazil

De stekkers zijn beide van type C en dus gelijk. In Brazilië kan er echter een aarde voorkomen tussen de pennen in. Deze stekker blijft echter passen. Zie ook https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/soorten-stekkers/
dat wel natuurlijk
Benm

Re: Stekker (plug) EU vs Brazil

Waarom zouden ze er dan 2 bij leveren?

Ik zie duidelijk UK, US, Australische en EU stekkers, maar ik vermoed dat er toch een verschil is tussen die 2 op type C lijkende stekkers, wellicht subtiel in pin-afstand en/of diameter. 

Uit reiservaring weet ik dat er stopcontacten bestaan die lijken alsof een eurostekker (type C in de link) erin gaat passen, maar in de praktijk past het NET niet. De pinnen in het stopcontact staan zitten gewoon net iets te dicht op elkaar. Sommige type C stekkers kun je er wel gewoon in -rammen-, maar schuko stekkers (type F) passen er meestal niet in omdat de pinnen daarvan meestal minder buigzaam zijn. 

Overigens zijn ze nog wel eens creatief met welke stopcontacten ze monteren, in thailand zie je bijvoorbeeld wel eens amerikaanse stopcontacten, maar daar staat wel gewoon 220-240 volt / 50 Hz op. Voor ons meestal geen probleem, maar ik kan me voorstellen wat wanneer een amerikaan daar zijn fohn of iets dergelijks in steekt er toch wel wat mis gaat.
Victory through technology

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”