Krachten berekenen in een accelererend object
Geplaatst: do 12 apr 2018, 11:48
Goede middag leden
Voor een stageopdracht moet ik een aantal dingen bereken. Ik weet alleen niet zeker of ik zo de goede richting in ga, dus vraag ik uw hulp.
Het voorwerp zit in de afbeelding hierboven bij het blauwe gedeelte vast in een klem van een robotarm en er treedt een verplaatsing van 6,88 mm op in de z-richting (verticaal). Dit komt door de momentkrachten die in het gietstuk. Dit is echter alleen door de zwaartekracht.
Als een robotarm hem op tilt zal de verplaatsing groter worden. Dit komt omdat de momentkrachten groter zullen worden. Als voorbeeld nemen we de aanname dat de snelheid na 0,2 seconden 0,5 m/s is. Acceleratie=∆v/∆t=0.5/0.2=2.5m/s². Om deze in de simulatie te betrekken moeten we eerst snappen waar hij terecht zal komen. hierboven is een simpel vrijlichaamsschema van een voorwerp te zien die vast zit in de muur (Bekijk in spiegelbeeld voor dit voorwerp). Alleen de Fay is hier weergeven door het ontbreken van de Fax kracht. Het moment in punt a is ook niet weergeven omdat deze voor de berekening geen belang heeft.
De Fz bestaat uit de gravitatieversnelling (9,81) keer de massa (10.242kg) in het zwaartepunt van het voorwerp. Dus voor dit voorwerp is dat Fz=9.81*10.242=100.474 Newton. Maar de kracht is naar beneden gericht en daarom is hij –100.474N. Omdat de sommatie van de Fy krachten 0 moet zijn is Fa=-Fz. Dus Fa=100.474N. Dus Fz is de omgekeerde waarde van Fa.
Omdat de gravitatieversnelling een versnelling is zou je deze ook als a=9.81m/s² kunnen schrijven. Als nu punt A opeens met 2.5m/s² naar boven wordt geaccelereerd, zal dit ook een effect hebben op de resulterende kracht in het zwaartepunt. Schijnkracht noemen ze dit. Om de versnelling in punt a om te zetten naar Newton wordt het massa*versnelling=kracht --> 10.242*2.5=25.605N. Dus in het zwaartepunt wordt het –25.605N. Samen met de zwaartekracht –100.474-25.605=-126.079N.
Maar dit is hetzelfde als de twee versnellingen bij elkaar optellen en dan keer de massa vermenigvuldigen. Dus kan ik de gravitatieversnelling in solidworks gewoon met 2,5 m/s² verhogen. (9.81+2.5)*10.242 is immers ook 126.079N.
Ben ik zo op de goede weg of moet ik wel het de momentkracht in punt A rekening houden? Op welke manier moet ik daar rekening mee houden?
Of kan ik deze berekening geheel de prullenbak in schuiven? haha.
Of is er ook een manier om dit in solidworks zelf te berekenen?
Alvast erg bedankt voor de hulp.
met vriendelijk groet,
Huenestein
Voor een stageopdracht moet ik een aantal dingen bereken. Ik weet alleen niet zeker of ik zo de goede richting in ga, dus vraag ik uw hulp.
Het voorwerp zit in de afbeelding hierboven bij het blauwe gedeelte vast in een klem van een robotarm en er treedt een verplaatsing van 6,88 mm op in de z-richting (verticaal). Dit komt door de momentkrachten die in het gietstuk. Dit is echter alleen door de zwaartekracht.
Als een robotarm hem op tilt zal de verplaatsing groter worden. Dit komt omdat de momentkrachten groter zullen worden. Als voorbeeld nemen we de aanname dat de snelheid na 0,2 seconden 0,5 m/s is. Acceleratie=∆v/∆t=0.5/0.2=2.5m/s². Om deze in de simulatie te betrekken moeten we eerst snappen waar hij terecht zal komen. hierboven is een simpel vrijlichaamsschema van een voorwerp te zien die vast zit in de muur (Bekijk in spiegelbeeld voor dit voorwerp). Alleen de Fay is hier weergeven door het ontbreken van de Fax kracht. Het moment in punt a is ook niet weergeven omdat deze voor de berekening geen belang heeft.
De Fz bestaat uit de gravitatieversnelling (9,81) keer de massa (10.242kg) in het zwaartepunt van het voorwerp. Dus voor dit voorwerp is dat Fz=9.81*10.242=100.474 Newton. Maar de kracht is naar beneden gericht en daarom is hij –100.474N. Omdat de sommatie van de Fy krachten 0 moet zijn is Fa=-Fz. Dus Fa=100.474N. Dus Fz is de omgekeerde waarde van Fa.
Omdat de gravitatieversnelling een versnelling is zou je deze ook als a=9.81m/s² kunnen schrijven. Als nu punt A opeens met 2.5m/s² naar boven wordt geaccelereerd, zal dit ook een effect hebben op de resulterende kracht in het zwaartepunt. Schijnkracht noemen ze dit. Om de versnelling in punt a om te zetten naar Newton wordt het massa*versnelling=kracht --> 10.242*2.5=25.605N. Dus in het zwaartepunt wordt het –25.605N. Samen met de zwaartekracht –100.474-25.605=-126.079N.
Maar dit is hetzelfde als de twee versnellingen bij elkaar optellen en dan keer de massa vermenigvuldigen. Dus kan ik de gravitatieversnelling in solidworks gewoon met 2,5 m/s² verhogen. (9.81+2.5)*10.242 is immers ook 126.079N.
Ben ik zo op de goede weg of moet ik wel het de momentkracht in punt A rekening houden? Op welke manier moet ik daar rekening mee houden?
Of kan ik deze berekening geheel de prullenbak in schuiven? haha.
Of is er ook een manier om dit in solidworks zelf te berekenen?
Alvast erg bedankt voor de hulp.
met vriendelijk groet,
Huenestein