Benm schreef:
Warmtestraling zijn ook fotonen, maar met een grotere golflengte, infrarood licht.
Voor wat het L1 punt betreft: daar hoef je geen centrale massa aan te leggen, het is feitelijk al een punt waar zaken 'van nature' een baan om innemen, zoals de SOHO satelliet. Een stofwolk of iets dergelijks zal dat waarschijnlijk ook wel doen, maar of het haalbaar en/of verstandig is is is een andere kwestie. Als je er spijt van krijgt haal je dat niet zomaar even weg!
Ik bedoel dus op het L1 punt een 'stabiel'' mini-zonnestelsel creëren van duizend(en) kilometers groot.
Dit mini-zonnestelsel zou dan wat licht tegenhouden.
Met een of andere bom is heel de boel weer weg.
Maar even inhaken op deze zin "Warmtestraling zijn ook fotonen, maar met een grotere golflengte, infrarood licht." & mijn tekening.
Het is een algemeen gegeven in het heelal dat infraroodlicht zich trager verplaatst.
Volgens mij klopt mijn tekening dan toch ?
* Het zeer snelle gewone licht gaat alle kanten uit en is meer in staat onder de getekende hoek in te vallen op aard.
* De trage infrarood warmtestraling gaat minder snel en zal minder geneigd zijn alle kanten op te gaan.
Het gaat dus meer zijn gewone weg in het verlengde van iedere straal van de bol die onze zon voorstelt.
Een nieuwe vraag : Wat geeft de meeste warmte; Gewoon licht of infrarood warmtestraling ?