Voor een project moet ik de druk berekenen die wordt gegeven door een tape op een cilindervormig vlak. In de bijlage is de situatie geschetst. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
dannypje schreef: Welke totale kracht wordt er uitgeoefend ?
Wat is de definitie van druk ?
MPa en N/mm^2 zijn eenheden van druk (en beiden niet echt SI. wat is de SI eenheid van druk ?). De eerste is de definitie: kracht per oppervlakte , nu ja, niet P=F/A maar p=F/A.woodynederl schreef: De totale kracht bedraagt 500N. Ik begrijp je vraag omtrent druk niet helemaal? Definitie van druk, bedoel je daar het volgende mee: P = F/A? MPa, N/mm^2?
dannypje schreef: MPa en N/mm^2 zijn eenheden van druk (en beiden niet echt SI. wat is de SI eenheid van druk ?). De eerste is de definitie: kracht per oppervlakte , nu ja, niet P=F/A maar p=F/A.
Je weet dus nu de totale kracht, en je kent de afmetingen van de tape, dus je kan de oppervlakte berekenen waarop die kracht werkt.
Xilvo schreef: Als je eventuele zwaartekracht verwaarloost/niet meerekent en als je aanneemt dat er geen wrijving tussen tape en cilinderoppervlak is (ze kunnen perfect over elkaar heen glijden), dan is die loodrechte component op het oppervlak overal gelijk. Er ís ook alleen maar een loodrechte component, voor een dwarscomponent zou juist wrijving nodig zijn.
Kijk ook eens naar dit draadje, het heeft overeenkomsten met dit vraagstuk:
https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/207092-rapunzel/page-4
Xilvo schreef: Nee, dat is nog niet goed. Kijk nog eens naar bericht #51 in het andere draadje (dat is niet het enige bericht waar je wat mee kunt maar omdat ik dat zelf schreef vind ik het het makkelijkst daar over de praten). Wat is s, wat is r, wat is x?
Denk verder nog eens wat de spankracht s in het tape werkelijk is.