Hybride aandrijving
Geplaatst: vr 14 dec 2018, 17:11
2015-11-07
Het belangrijkste nut van dit systeem is dat er geen versnellingsbak nodig is en als het dubbel kan uitgevoerd worden, ook geen differentieel.
Ook zijn er minder accu's nodig, omdat de accu's alleen nodig zijn voor korte afstanden.
Omdat de Stator aangedreven wordt en werkt als een slippende koppeling, maar dan efficiënt, omdat er tegelijkertijd stroom opgewekt wordt, die naar de accu gaat.
Een ander punt is dat de verbrandingsmotor bij lage snelheden een constant toerental kan aanhouden, de trekkracht wordt geregeld met de elektromotor.
De werking :
1 De verbrandingsmotor drijft de stator aan waarbij:
1.1 de wielen stil staan en er stroom opgewekt wordt voor de accu's
1.2 de wielen worden aangedreven, en als er meer energie geleverd wordt door de verbrandingsmotor dan nodig is, dan wordt er stroom opgewekt voor de accu's. (wordt automatisch geregeld met een computer)
1.3 de wielen worden aangedreven, maar de verbrandingsmotor levert geen of te weinig energie, dan wordt stroom geleverd door de accu's.
2 de elektromotor werkt als gewone elektromotor, waarbij de verbrandingsmotor ontkoppeld is en de stator vast gezet is.
Bij snelheden, overeenkomstig de hoogste versnelling van een gewone auto, kan de verbrandingsmotor de aandrijving geheel op zich nemen. Eventueel kan de elektromotor ontkoppeld worden.
Als de elektromotor nog wel gekoppeld is, dan kan de elektromotor gedurende de tijd dat de accu's stroom kunnen leveren, extra kracht geven zoals ook in de Formule 1 wordt gedaan.
3 de elektromotor werkt als, nauwkeurig te regelen rem en levert daarbij stroom aan de accu's.
Voor een nood stop blijven de schijfremmen noodzakelijk.
In het kort
1 De elektromotor werkt zelfstandig op de accu.
2 De elektromotor wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
3 De verbrandingsmotor werkt zelfstandig
4 De verbrandingsmotor wordt geholpen door de elektromotor.
5 De elektromotor werkt als rem (generator).
Het belangrijkste nut van dit systeem is dat er geen versnellingsbak nodig is en als het dubbel kan uitgevoerd worden, ook geen differentieel.
Ook zijn er minder accu's nodig, omdat de accu's alleen nodig zijn voor korte afstanden.
Omdat de Stator aangedreven wordt en werkt als een slippende koppeling, maar dan efficiënt, omdat er tegelijkertijd stroom opgewekt wordt, die naar de accu gaat.
Een ander punt is dat de verbrandingsmotor bij lage snelheden een constant toerental kan aanhouden, de trekkracht wordt geregeld met de elektromotor.
De werking :
1 De verbrandingsmotor drijft de stator aan waarbij:
1.1 de wielen stil staan en er stroom opgewekt wordt voor de accu's
1.2 de wielen worden aangedreven, en als er meer energie geleverd wordt door de verbrandingsmotor dan nodig is, dan wordt er stroom opgewekt voor de accu's. (wordt automatisch geregeld met een computer)
1.3 de wielen worden aangedreven, maar de verbrandingsmotor levert geen of te weinig energie, dan wordt stroom geleverd door de accu's.
2 de elektromotor werkt als gewone elektromotor, waarbij de verbrandingsmotor ontkoppeld is en de stator vast gezet is.
Bij snelheden, overeenkomstig de hoogste versnelling van een gewone auto, kan de verbrandingsmotor de aandrijving geheel op zich nemen. Eventueel kan de elektromotor ontkoppeld worden.
Als de elektromotor nog wel gekoppeld is, dan kan de elektromotor gedurende de tijd dat de accu's stroom kunnen leveren, extra kracht geven zoals ook in de Formule 1 wordt gedaan.
3 de elektromotor werkt als, nauwkeurig te regelen rem en levert daarbij stroom aan de accu's.
Voor een nood stop blijven de schijfremmen noodzakelijk.
In het kort
1 De elektromotor werkt zelfstandig op de accu.
2 De elektromotor wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.
3 De verbrandingsmotor werkt zelfstandig
4 De verbrandingsmotor wordt geholpen door de elektromotor.
5 De elektromotor werkt als rem (generator).