1 van 1
Aansturing DC-motor.
Geplaatst: wo 26 dec 2018, 20:44
door Kdkevind
Hey
Voor mijn GP gebruik als rolluikmotor een DC-motor. Het gaat om een miniatuurgaragepoort in mijn miniatuurhuisje. Ik overweeg om PWM toe te passen maar ik heb ook de mogelijkheid om te werken met een varierende spanning. Ik twijfel nu of PWM het meest rendabele is maar ik denk van wel. Hoe kan ik dit te weten komen of hoe kun je dit berekenen?
Alvast bedankt
Mvg Kevin
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: do 27 dec 2018, 03:09
door major_problem
Hallo Kevin,
Er is geen verschil voor de motor zelf. PWM op een vaste DC spanning is het maken van een variabele DC spanning over de motor. Maar waneer je de variabele spanning met een weerstand maakt is PWM zuiniger.
Om de motor in 4 kwadranten te kunnen bedienen kun je echter wel een H-brug met PWM gebruiken.
C en D kun je met PWM bedienen en A en B voor linksom en rechtsom.
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: do 27 dec 2018, 16:21
door Kdkevind
Bedankt major_problem. We zijn van plan om sowiewso een H brug te gebruiken. Dus zijn we vastgebonden aan PWM? En met 4 kwadranten bedoelt u zeker tde toestanden draaien naar links, rechts en stiltaand maar vast en los?
Mvg Kevin
Alvast bedankt!!
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: do 27 dec 2018, 16:44
door klazon
Je bent niet gebonden aan PWM.
PWM is een manier om de snelheid van de motor te beïnvloeden zonder dat het koppel vermindert.
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: do 27 dec 2018, 17:06
door Kdkevind
En hoe kun je nu bepalen wat het meest rendabele is of is Pulse Width Moderation dit sowieso? Als ik op het internet rondsnuffel kom ik geregeld tegen dat PWM soms beter is maar er niet veel verschil is. Ik twijfel tussen een analoge U aanleggen of PWM. Het gaat om een dc motor die ik ga gebruiken als rolluikmotor.
Bedankt klazon!
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: do 27 dec 2018, 20:40
door klazon
Het alternatief voor PWM is continu de volle spanning er op zolang de motor moet draaien. Maar als hij dan te snel gaat is PWM een oplossing.
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: vr 28 dec 2018, 00:29
door major_problem
Een continue spanning levert een vaste snelheid. Het verbruik hangt af van de verliezen in de regeling. Geen regeling is geen extra verliezen. Dus een vaste spanning met een schakelaar voor linksom/rechtsom is het zuinigste. Maar er is dan geen sprake van een regeling van snelheid of kracht van de motor op het mechaniek. Waneer er geen grote verschillen in weerstand is, is de bovenstaande aansturing prima.
Je eerste vraag over de H-brug is 4 kwadranten. Linksom/rechtsom aandrijven en linksom/rechtsom remmen. Denk maar aan een lift zonder rem. Dan moet de motor de vallende lift laten dalen zonder snelheidsvergroting.
Succes!
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: vr 28 dec 2018, 17:25
door Ledlover
Het rendement van PWM wordt vooral (doch niet uitsluitend) bepaald door de aan-weerstand van je schakelmosfets. Met de bekende formules kan je gemakkelijk berekenen hoeveel watt er in warmte wordt omgezet in je mosfet.
Wat is uiteindelijk je doel en wat zijn de verwachtingen van je docent?
Als je het super netjes wil doen, maak je een PWM regeling. Rem-energie verstook je niet in een traditionele remweerstand, maar sla je op in een grote elco.
In een model zal die rem-energie nihil zijn of moet er zelfs energie in worden gestoken om de wrijving te overwinnen, maar het terugwinnen van rem-energie wordt veelvuldig toegepast in moderne liften en uiteraard in auto's en treinen.
Ik zou zelf die remschakeling met terugwinning niet bouwen als je spreekt over een klein model, maar wel beschrijven hoe het zou kunnen.
Analoge regelingen waarbij een zware transistor wordt gebruikt als regelweerstand worden bijna niet meer toegepast in de industrie, en is daarom juist tijdens een opleiding niet echt een goed idee. Je bent dan 'ouderwets' bezig.
Regelmatig vind je dergelijke schakelingen nog in labvoedingen maar ook die worden steeds moderner.
Ik heb wel een opmerking m.b.t. het rendementsverhaal, en dat is dat een rolluik maar weinig mogelijkheden biedt voor energiebesparing. De motor draait maar weinig minuten per dag, en zelfs bij een inefficiente motorregeling is het totale verbruik een druppel op een gloeiende plaat t.o.v. het energieverlies dat je hebt puur door het openen van de roldeur in de winter.
Re: Aansturing DC-motor.
Geplaatst: vr 28 dec 2018, 18:15
door Kdkevind
Bedank major_problem en ledlover!
@ledlover: ik maak een miniatuur huisje met wat elektronica in die kk mechanisch en draadloos zal kunnen aansturen. Voor de garagepoort zal ik een dc motortje gebruiken. Dit zal dus inderdaad niet veel in bedrijf zijn per dag. Ik had gedacht om de garagepoort te laten functioneren als een rolluik.
Mvg Kevin