Kdkevind
Artikelen: 0

Analoge spanning regelen?

Hey
Op welke manieren kun je een analoge spanning regelen? (voor een DC-motor, maar ik zal PWM gebruiken, dit komt mij tot nu toe het beste uit)
Ik denk hierbij spontaan aan een regelbare spanningsdeler, maar het rendement hiervan is niet al te best.

Ik heb ook gedacht aan een regelbare buck converter, waarvan ik gedacht had om bij de uitgang te werken met een potentiometer, of kan dit niet?

Zijn er nog andere manieren, ik vraag me dit af omdat ik voor mijn GP probeer om de andere, meest realiseerbare opties te vermelden ?

DS LM2653: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2653.pdf

Mvg Kevin
Kdkevind

Re: Analoge spanning regelen?

Kdkevind schreef: Hey
Op welke manieren kun je een analoge spanning regelen? (voor een DC-motor, maar ik zal PWM gebruiken, dit komt mij tot nu toe het beste uit)
Ik denk hierbij spontaan aan een regelbare spanningsdeler, maar het rendement hiervan is niet al te best.

Ik heb ook gedacht aan een regelbare buck converter, waarvan ik gedacht had om bij de uitgang te werken met een potentiometer, of kan dit niet?

Zijn er nog andere manieren, ik vraag me dit af omdat ik voor mijn GP probeer om de andere, meest realiseerbare opties te vermelden ?

DS LM2653: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2653.pdf

Mvg Kevin

Bij de buck-converter vraag ik me af of je deze regelbaar kunt maken. Ik denk van niet omdat je dan volgens mij alle randcomponenten opnieuw zou moeten berekenen bij iedere nieuwe gewenste spanning. Kan iemand mij hier iets meer over zeggen?

Mvg Kevin
major_problem

Hallo Kevin,

Ik heb alle vragen die je stelt in dit forum eens bekeken. Je hinkt op een aantal gedachten om de motor in snelheid te regelen. Je probeert de voedingsspanning primair te regelen omdat dat wellicht gevoelsmatig het beste is.

Het schema wat ik gisteren postte (SSR in de onderkant), is eigenlijk een regelbare spanningsdeler, of misschien beter, en soort buck converter.

Wanneer je angstig bent om zo iets te bouwen, kijk eens in schema's voor een IR640 MOSFET. Het basis schema wordt ook voor bijvoorbeeld PC voedingen gebruikt om de primaire winding van de transformator te schakelen.

Veel moeilijker dan dat wordt het echt niet. Gewoon eens een test houden en kijken of het werkt :)
Kdkevind

major_problem schreef: Hallo Kevin,

Ik heb alle vragen die je stelt in dit forum eens bekeken. Je hinkt op een aantal gedachten om de motor in snelheid te regelen. Je probeert de voedingsspanning primair te regelen omdat dat wellicht gevoelsmatig het beste is.

Het schema wat ik gisteren postte (SSR in de onderkant), is eigenlijk een regelbare spanningsdeler, of misschien beter, en soort buck converter.

Wanneer je angstig bent om zo iets te bouwen, kijk eens in schema's voor een IR640 MOSFET. Het basis schema wordt ook voor bijvoorbeeld PC voedingen gebruikt om de primaire winding van de transformator te schakelen.

Veel moeilijker dan dat wordt het echt niet. Gewoon eens een test houden en kijken of het werkt :)

Oke bedankt Wim :-) 
En indien je met de LM2653 (zie DS) een regelbare buck converter wilt maken, moet je dan bij iedere nieuwe gewenste spanning de spoel en de condensator opnieuw berekenen (wat in de praktijk niet echt praktisch is), of moet je ze 1 keer uitrekenen en toepassen voor de hoogst gewenste spanning? De weerstanden moet je natuurlijk sowieso handmatig instellen met bijvoorbeeld potmeters. Of is dit simpelweg niet mogelijk?

Bedankt voor de hulp
Mvg Kevin
major_problem

Nee, dat lijkt mij niet het geval. De ingangsspanning is vast, de stroom die je levert aan de uitgang heeft een bepaald maximum. Lagere stromen zorgen voor minder rimpel en lagere dutycycle van de regelaar. De condensator zorgt voor vlakke uitgangsspanning. Ook die hangt van de maximale stroom af.

Ik weet alleen niet wat de minimale uitgangsspanning van het IC kan worden. Kun je m wel tot nul laten terug regelen. En verder, kun je het IC wel vanuit de arduino aansturen?

Terug naar “Elektrotechniek”