containers laden
Geplaatst: vr 04 jan 2019, 10:38
Is er iemand met een beetje verstand van containerschepen laden?
Want ik vraag me toch af wat nou eigenlijk de oorzaak kan zijn van containers die overboord gaan, zoals in de nacht van dinsdag op woensdag een paar honderd containers van de MSC Zoë ten noorden van de Waddeneilanden in zee terecht kwamen.
.
Kustwacht Nederland @Kustwacht_nl
Foto genomen door het Kustwachtvliegtuig van MSC Zoë.
Dat bakbeest is 400 meter lang en 60 m breed,
https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/352757000
Dat ligt vast niet te rollen en te stampen bij een beetje zeegang, dus van heftige slingerbewegingen lijkt me dat niet te kunnen zijn.
Kijken we dan naar zo'n stapel containers, die stonden zo te zien aan de buitenste stapel 7 hoog en daarbinnen 8 hoog
7 (of 8) x 2,60 = 18,2 m(of 20,6m) hoog, 2,44 m breed.
Dat hoeft natuurlijk maar 7,6° respectievelijk 6,7° over te hellen en dan komt het zwaartepunt van zo'n stapel (als we even allemaal even zware containers veronderstellen) boven het steunpunt te liggen en dreigt het te gaan kiepen.
Dat zo'n schip in zwaar weer 7° overhelt lijkt me niet onwaarschijnlijk, dus ik mag aannemen dat die stapels ook op een of andere wijze zijdelings gezekerd staan. Er zijn ook wel foto's te vinden van bijvoorbeeld de MOL Comfort, die in 2013 zonk in de Indische Oceaan
https://4.bp.blogspot.com/-qQKPzsM9icg/Uc1r1yXkn0I/AAAAAAAAGJQ/_Nm-DZjgYNM/s400/Zinken+Achterschip+MOL+Comfort+300.gif
Dat gaat nog wel veel heftiger dan 7° , en toch blijft er best veel op zijn plek, als je de fotoserie in de link bekijkt die genomen is tijdens het zinken.
Hoe?
Op de foto van de MSC Zoë is te zien dat veel stapels het weer wèl overleefd hebben. Zou het een kwestie zijn van een paar zwakkere onderste containers die zijn gaan knikken en zo een kaartenhuis aan het instorten hebben gezet?
.
Want ik vraag me toch af wat nou eigenlijk de oorzaak kan zijn van containers die overboord gaan, zoals in de nacht van dinsdag op woensdag een paar honderd containers van de MSC Zoë ten noorden van de Waddeneilanden in zee terecht kwamen.
.
Kustwacht Nederland @Kustwacht_nl
Foto genomen door het Kustwachtvliegtuig van MSC Zoë.
Dat bakbeest is 400 meter lang en 60 m breed,
https://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/352757000
Dat ligt vast niet te rollen en te stampen bij een beetje zeegang, dus van heftige slingerbewegingen lijkt me dat niet te kunnen zijn.
Kijken we dan naar zo'n stapel containers, die stonden zo te zien aan de buitenste stapel 7 hoog en daarbinnen 8 hoog
7 (of 8) x 2,60 = 18,2 m(of 20,6m) hoog, 2,44 m breed.
Dat hoeft natuurlijk maar 7,6° respectievelijk 6,7° over te hellen en dan komt het zwaartepunt van zo'n stapel (als we even allemaal even zware containers veronderstellen) boven het steunpunt te liggen en dreigt het te gaan kiepen.
Dat zo'n schip in zwaar weer 7° overhelt lijkt me niet onwaarschijnlijk, dus ik mag aannemen dat die stapels ook op een of andere wijze zijdelings gezekerd staan. Er zijn ook wel foto's te vinden van bijvoorbeeld de MOL Comfort, die in 2013 zonk in de Indische Oceaan
https://4.bp.blogspot.com/-qQKPzsM9icg/Uc1r1yXkn0I/AAAAAAAAGJQ/_Nm-DZjgYNM/s400/Zinken+Achterschip+MOL+Comfort+300.gif
Dat gaat nog wel veel heftiger dan 7° , en toch blijft er best veel op zijn plek, als je de fotoserie in de link bekijkt die genomen is tijdens het zinken.
Hoe?
Op de foto van de MSC Zoë is te zien dat veel stapels het weer wèl overleefd hebben. Zou het een kwestie zijn van een paar zwakkere onderste containers die zijn gaan knikken en zo een kaartenhuis aan het instorten hebben gezet?
.