Kdkevind
Artikelen: 0

Piekstroom motor

Hey
Voor mijn GP, zoals sommigen onder jullie wel weten ;), gebruik ik een Dc-motortje als rolluik.

Link naar de motor: https://uk.rs-online.com/web/p/dc-motors/2389692/
Of ook deze motor is een mogelijkheid, hij heeft een hoger koppel indien dat nodig is: https://uk.rs-online.com/web/p/dc-motors/2389709/

Ik kreeg onlangs ook van een van jullie een schema toegereikt waar er een SSR in stond die ik met PWM zal aansturen.
Uit de datasheet van de motor kan ik gemakkelijk afleiden hoeveel stroom er vloeit zonder belasting en hoeveel stroom er vloeit wanneer hij volledig belast is.

Nu heb ik enkele vragen die de SSR helpen bepalen.

Hoe bereken ik de (piek?)stroom die de motor zal trekken als je hem aanstuurt met PWM op 3V?
Hoeveel gewicht kun je met 10.4 gcm omhooghijsen als je ook wat wrijving met het skelet erbij neemt? (principe rolluik met segmenten, poort rolt zich op om de as, poort beweegt omhoog)

Kunnen jullie erbij vermelden om welke motor het gaat (1ste of de 2de)?

Bedankt!
Mvg Kevin
Kdkevind

Re: Piekstroom motor

En kan er iemand eens helpen met het vinden van een "betaalbaar" SSR die geschikt is voor één van de 2 motoren?

Mvg Kevin
major_problem

Beste Kevin,

Deze motoren maken wel heel veel toeren: 8200 - 14000 rpm.

Heb je er wel eens gedacht om een oude accu boormachine te gebruiken? Deze wordt vaak weg gegooid omdat een nieuwe accu duurder is dan een nieuwe. Daarin zit al een pwm sturing met motor en vertraging.

Bij de action heb je al een nieuwe Ferm boormachine voor 25 euro [emoji2].

De snelheid wordt dmv het knopje gestuurd dus zal vast wel via analoge output van arduino aangestuurd kunnen worden. De boorkop kan meteen aan het asje worden gemonteerd. Maar waneer het geheel te groot is voor het huisje, zou ik naar een motor met meerdere magneten zoeken. Daarmee gaat het toerental naar beneden. Maar zal wel duurder uit vallen ben ik bang.

Anders wordt het toch een overbrenging bouwen. Dan heb je zomaar heel veel kracht op de uitgang.

Voor het ssr kun je voor zo'n klein motortje al snel een gewone optocoupler of simpele NPN transistor gebruiken, en direct via de arduino uitgang aansturen.

Ik denk dat er een betere NPN transistor te vinden is, je mag ook wel zelf wat bijdragen toch[emoji23][emoji23]

Groeten

WimAfbeelding
Kdkevind

major_problem schreef: Beste Kevin,

Deze motoren maken wel heel veel toeren: 8200 - 14000 rpm.

Heb je er wel eens gedacht om een oude accu boormachine te gebruiken? Deze wordt vaak weg gegooid omdat een nieuwe accu duurder is dan een nieuwe. Daarin zit al een pwm sturing met motor en vertraging.

Bij de action heb je al een nieuwe Ferm boormachine voor 25 euro [emoji2].

De snelheid wordt dmv het knopje gestuurd dus zal vast wel via analoge output van arduino aangestuurd kunnen worden. De boorkop kan meteen aan het asje worden gemonteerd. Maar waneer het geheel te groot is voor het huisje, zou ik naar een motor met meerdere magneten zoeken. Daarmee gaat het toerental naar beneden. Maar zal wel duurder uit vallen ben ik bang.

Anders wordt het toch een overbrenging bouwen. Dan heb je zomaar heel veel kracht op de uitgang.

Voor het ssr kun je voor zo'n klein motortje al snel een gewone optocoupler of simpele NPN transistor gebruiken, en direct via de arduino uitgang aansturen.

Ik denk dat er een betere NPN transistor te vinden is, je mag ook wel zelf wat bijdragen toch[emoji23][emoji23]

Groeten

WimAfbeelding

Hey
Bedankt Wim!
Ondertussen hebben we het anders opgelost: we schakelen de DC-motor met enkel een H-brug (mosfets). De low-side drivers zullen we aansturen met PWM zodat we toch de snelheid kunnen regelen. Ook hebben we een andere motor genomen waarvan we meer gegevens hebben. We zullen nu inderdaad moeten werken met overbrengingen. Ik ben dit niet gewoon, maar het is eens vakoverschrijdend :)
Wordt nog interessant ;)

Toch bedankt voor de vele hulp die ik al reeds gekregen heb van u (major_problem)!!!
Mvg Kevin
major_problem

Graag gedaan. Gewoon vragen blijven stellen. Wanneer ik kan helpen doe ik dat graag.

Succes!

Terug naar “Elektrotechniek”