1 van 1
achteruit met aanhanger
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 18:56
door Naessens
Achteruit rijden met een aanhanger, or caravan, vergt enige behendigheid.
Dit is niet nodig met een kleine toevoeging aan de auto en een uitbreiding van de aanhanger met een servomotor.
Voor de auto moet de stand van het stuur doorgegeven worden aan de aanhanger.
Dit kan met een koppeling van een potmeter (regelbare weerstand) met de stuurstang, met behulp van twee tandwieltjes.
De potmeter geeft via de sleper, een spanning tussen nul en de accu spanning.
Met een accu spanning van 12 V, zal de regelspanning 0 V zijn als het stuurwiel maximum naar links gedraaid is, 6 V bij recht vooruit en 12 V voor maximum naar rechts.
De accu spanning mag hoger of lager zijn, omdat die ook doorgegeven wordt.
Voor het doorgeven van de spanning, is een dunne kabel (telefoon) nodig met vier aders.
Een voor de nul, een voor de regelspanning, een voor de accuspanning en een voor het signaal achteruit rijden.
Een connector is nodig voor de verbinding met de aanhanger.
De aanhanger moet zo aangepast worden, dat de dissel van links naar rechts kan bewegen.
De dissel moet een scharnierpunt hebben voor de as van de aanhanger.
Natuurlijk mag de verticale belasting van de dissel, niet op het scharnier komen.
Via een regellaar wordt de stand van het stuur, doorgegeven aan de servomotor, die de aanhanger in de gewenste stand zal draaien.
Staat de auto in de achteruit stand, stilstaand of langzaam rijdend en draait het stuur naar links, dan zal de servomotor ervoor zorgen dat de aanhanger ook naar links draait.
De aanhanger volgt de stand van het stuur.
Bij voorwaarts rijden moet de dissel in het midden vast gezet worden.
Dit kan automatisch door de regellaar gedaan worden.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 19:49
door Rola
De aanhanger moet zo aangepast worden, dat de dissel van links naar rechts kan bewegen.
De dissel moet een scharnierpunt hebben voor de as van de aanhanger.
Deze aanhangers bestaan al, een zgn schamelwagen.
Die mogen in Nederland alleen nog lucht geremd geproduceerd worden, en niet zonder reden.
Dit idee maakt een aanhanger duur en is m.i ook niet nodig. Een paar rijlessen zijn goedkoper.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: vr 08 mar 2019, 21:34
door klazon
Een andere oplossing die je bij vrachtwagens wel eens ziet is een trekhaak aan de voorkant van de auto. De voorkant reageert sterker op stuurbewegingen dan de achterkant waardoor je sneller correcties kunt uitvoeren. Bovendien hoef je niet achterom te kijken.
Lijkt me allemaal simpeler dan een scharnierende dissel met nog wat elektronica.
De allersimpelste oplossing is veel oefenen. Een tip die ik van een beroepschauffeur leerde: als je achteruit een bocht moet maken zorg dan dat je de bocht maakt naar de chauffeurskant, dan heb je beter zicht op wat er gebeurt.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 02:09
door Benm
De vraag is ook of je er mee mag rijden op de openbare weg natuurlijk. Iets als een trekhaak aan de voorkant van een personenwagen of bestelbus lijkt me niet toegestaan gezien het een nogal gevaarlijk uistekend deel is dat behoorlijk wat letsel kan veroorzaken bij een aanrijding met een voetganger en dergelijke. Als het demontabel is en je het alleen monteert en gebruikt op priveterrein mag je natuurlijk doen wat je wilt.
Zelf een of andere stuurtconstructie maken voor een aanhanger lijkt me sowieso niet toegestaan op de openbare weg, tenzij je het door de RDW laat keuren. Zoals je het schetst denk ik niet dat het op goedkeuring kan regelen: wat gebeurt er bijvoorbeeld als 1 van de contacten van de kabel los raakt (bijvoorbeeld het stuursignaal van de loper)? Trekt die hele aanhanger dan naar links of rechts? Daar zal zeker een failsafe in moeten zitten, en bovendien een betrouwbare verbinding. Iets als een 'telefoonkabel' met RJ45 aansluitingen of iets in die geest zal zeker niet goed genoeg zijn gezien die aansluitingen niet ontworpen zijn voor gebruik in weer en wind of zelfs maar in bewegende omstandigheden.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 07:28
door Naessens
Sorry, het systeem zoals beschreven kan niet eens werken, maar daarmee is het gehele systeem niet waardeloos.
De koppeling met het stuur is niet goed, het zou beter zijn als de potmeter op het dashboard gemonteerd wordt en men dan handmatig de richting van de aanhanger kan regelen.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 14:51
door boertje125
meesturende wielen zijn voor zwaar verkeer redelijk gewoon tegenwoordig
Bij vrachtauto kan je de aanhanger aan de voorzijde in het punt zetten voor de sleepstang.uiteraadt ga je daar niet mee rijden maar is soms wel handig als de aanhanger naar binnen moet en achterblijft.
Onze plaatselijke caravan handelaar reed vroeger met een jeep met een trekhaak aan de voorkant zodat hij goed zicht had op het inparkeren
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 18:47
door Naessens
Wat een schamelwagen is heb ik niet kunnen vinden in een woordenboek en ook niet in Wikipedia.
Als het een wagen is waarvan de wielen meedraaien, dan hebben we het over verschillende dingen.
Mijn verhaal was puur theoretisch, met als voorwaarde dat bij het begin van de actie, de aanhanger en de auto op één lijn staan. In de praktijk is dat heel lastig, als de aanhanger niet in lijn is, dan is het sturen net zo lastig als zonder het systeem.
Vandaar mijn voorstel om handbediening te gebruiken, waarbij ik nog steeds een groot voordeel zie.
Mijn voorstel is om een bestaande aanhanger, of caravan, om te bouwen, waarbij alleen de dissel vervangen wordt door een draaibare, in het horizontale vlak.
Uitgaande van een draaibare dissel die vast zit aan een trekhaak en een motor die de dissel probeert te verplaatsen, zal als gevolg hebben dat de gehele aanhanger draait, en goed zichtbaar en in de gewenste richting.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 19:07
door Rola
Het onderstel van de aanhanger dient behoorlijk verzwaard worden. Ook op de horizontale borging van de dissel komen behoorlijke krachten te staan.
Mijn mening: ik zie er geen voordeel in.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: za 09 mar 2019, 19:17
door klazon
Naessens schreef:
Wat een schamelwagen is heb ik niet kunnen vinden in een woordenboek en ook niet in Wikipedia.
Ik zocht schamelwagen met google en kreeg direct tientallen foto's. Het is een aanhangwagen met meerdere assen waarvan de voorste as meestuurt met de dissel. Is bij achteruit rijden nog lastiger dan een aanhanger zonder sturende assen. Maar het kan wel, ik heb op een boerderij eens iemand bezig gezien die twee schamelwagens achter een trekker snaarstrak achteruit de schuur in reed.
Re: achteruit met aanhanger
Geplaatst: zo 10 mar 2019, 11:52
door boertje125
meesturende wielen op zwaar verkeer is anders die rijden zeker prettiger (ook vooruit)
Maar op zwaar verkeer kunnen deze wielen vaak ook nog extern bestuurd worden door de bijrijder die naast of achter de wagen mee loopt met de afstandbediening dan kan je bochten mee maken die je met alleen de trekkende wagen van zijn leven niet voor elkaar krijgt.
Een schamelwagen of disselwagen is een aanhangen met een draaibare voor as (Dat is iets anders als sturende wielen)
dat is inderdaad lastiger maar als je het beheers kan je er wel hele scherpe bochten mee maken