1 van 1

remweg

Geplaatst: zo 17 mar 2019, 21:10
door ukster
Bij constante remkracht is de remweg v02/2a     
Wat ik mij afvraag is hoe de remafstand en remtijd verandert als de remkracht bijvoorbeeld proportioneel zou zijn met de snelheid, dus F=k.v    proportionaliteitsfactor k [kg/s]

Re: remweg

Geplaatst: di 19 mar 2019, 11:39
door Professor Puntje
Dat wordt een differentiaalvergelijking. Het is ook maar de vraag of het voorwerp dan ooit volkomen tot rust komt...

Re: remweg

Geplaatst: di 19 mar 2019, 13:14
door ukster
Ja, een 1e ordeproces dus! (opladen condensator)
remkracht
remkracht 695 keer bekeken
Als voorbeeld: m=1000kg , v0=108km/h
Constante remkracht: Frem=6KN
De vertraging a=6m/s2 (=0,6g) , remtijd 5 sec, remweg 75m
Remkracht proportioneel met snelheid: Frem=kv   (k=1000kg/s) 
Voor dezelfde remtijd (praktisch bij 5τ), is de benodigde initiële vertraging gelijk aan 3g, dus initieel 30KN remkracht! (14 g is dodelijk). De remweg is dan wel 30m maar dit is absoluut niet van enig praktisch nut zou ik zeggen! Dat wordt puur slippen op een droge weg met je hoofd tegen de voorruit en bandjes die heel snel slijten!

 

Re: remweg

Geplaatst: di 19 mar 2019, 18:45
door Rik Speybrouck
ander vb
Dv/Dt = -a*V^2-b    a en b zijn constanten V is snelheid
(-av^2-b)*Dt = Dv
Dt = 1/(-av^2-b) * Dv
 
t =-( Boogtan (a*v)/wortel(a*b))/wortel(a*b)) + constante zijnde beginsnelheid
 
v wegwerken en t zal stijgen
 

Re: remweg

Geplaatst: di 19 mar 2019, 21:25
door Rik Speybrouck
Rik Speybrouck schreef: ander vb
Dv/Dt = -a*V^2-b    a en b zijn constanten V is snelheid
(-av^2-b)*Dt = Dv
Dt = 1/(-av^2-b) * Dv
 
t =-( Boogtan (a*v)/wortel(a*b))/wortel(a*b)) + constante zijnde beginsnelheid
 
v wegwerken en t zal stijgen
 
vergeet opm inzake constante, integraal laten van beginsnelheid naar nul moet het zijn