Tja, ik heb wel eens huurauto's gehad met zo'n indicatie om te schakelen. Bijster slim systeem was het verder niet, op zich is schakelen van 2 naar 3 bij pakweg 30 km/h niet eens zo'n idioot idee, maar dat systeem maakte geen onderscheid tussen die snelheid op een vlakke weg of op een helling van 15%... en daar zou dat kleine huurbakje met 1 liter motor waarschijnlijk gewoon achteruit terugrollen in de 3e versnelling
Kennelijk is het systeem in jouw auto een stukje slimmer en 'begrijpt' het dat je bijvoorbeeld vaart wil maken om in te voegen en je gewoon in de 3e versnelling door 'mag' tot 110. Ik heb een 5-bak en schakel bij invoegen op een snelweg ook ergens van 3 naar 4 (of 5) rond 100 km/h, kan prima. Dat je een beetje vooruit komt van 60 naar 100 in de 6e versnelling heeft er denk ik vooral mee van doen dat je wat meer vermogen per ton hebt dan gemiddeld.
Als je motor warm is kun je gewoon het hele toerengebied gebruiken, tot aan de 'red line' die meestal rond 6000 rpm ligt voor gangbare personenwagens. Bij een redelijk nieuwe auto kom je daar overigens ook niet overheen door bijvoorbeeld plankgas te geven in de 1e of 2e versnelling, het motormanagement laat dat domweg niet toe.
De enige manier om (ver) in het rode gebied te komen is door als een hork terug te schakelen, bijvoorbeeld van 4/5 naar 2 terwijl je 130 km/h rijdt, zonder de koppeling te gebruiken. Zelfs dan zal het waarschijnlijk niet gebeuren met een synchromesh versnellingsbak, al ben je dat ding dat wel grondig aan het slopen.