1 van 1

gem opp

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 15:46
door ukster
random driehoeken in unitsquare
random driehoeken in unitsquare 2342 keer bekeken
Vraag: bestaat er niet een nette integraal om de gemiddelde oppervlakte van een driehoek gevormd uit random gegenereerde hoekcoƶrdinaten (x1,y1)(x2,y2),(x3,y3) in een eenheidsvierkant mee te berekenen? (antw:11/144)
oppervlakteformule
oppervlakteformule 2342 keer bekeken
EXCEL geeft voor 3x10000 random hoekcoƶrdinaten het resultaat 0,076632

Andere integraalvoorbeelden:
De gemiddelde lengte van de rechte tussen 2 random gegenereerd punten in een eenheidsvierkant:
distance
distance 2342 keer bekeken
De gemiddelde oppervlakte van random gegenereerde rechthoeken in een eenheidsvierkant:
Area
Area 2342 keer bekeken

Re: gem opp

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 15:58
door ukster
Hiermee schijnt het te kunnen maar ik vind dat geen nette integraal
nette integraal
nette integraal 2331 keer bekeken
http://mathworld.wolfram.com/SquareTrianglePicking.html

Re: gem opp

Geplaatst: zo 02 feb 2020, 16:25
door ukster
ik ben zo vrij geweest bovenstaande integralen een beetje aan te passen met 11/144 als uitkomst.
Dat lukte bijvoorbeeld met
try
try 2315 keer bekeken
.
Deze werkwijze slaat natuurlijk nergens op, maar zou het de juiste integraal kunnen zijn vraag ik mij af.

Re: gem opp

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 11:33
door Professor Puntje
Het plaatje in het openingsbericht ziet er verdacht uit! Waarom komen de driehoeken niet in de linker en rechter bovenhoek zoals ze wel in de linker en rechter onderhoek komen?

Re: gem opp

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 11:57
door ukster
het is een screenshot!! Het plaatje wordt gegenereerd in wolfram (zie link) om de random driehoekgeneratie een beetje inzichtelijk te maken
ik ga ervan uit dat de verdeling uniform is.
random driehoeken in unitsquare
random driehoeken in unitsquare 2163 keer bekeken

Re: gem opp

Geplaatst: ma 03 feb 2020, 12:03
door Professor Puntje
Aha - ik zie het. Het plaatje in je openingspost is niet representatief. Andere plaatjes vullen het vierkant wel uit.

Re: gem opp

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:19
door flappelap
Je krijgt een hele nare, 6-dim integraal inderdaad. Heb ooit es een stukje Pythoncode geschreven om dit numeriek na te rekenen :P

Re: gem opp

Geplaatst: wo 05 feb 2020, 19:22
door Professor Puntje
Je zou toch denken dat zoiets met behulp van een symmetrie-redenering moet zijn op te lossen, maar ik zie zelf ook niet hoe. :cry: