[NL recht] Misbruik van bewindvoering
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 14:15
Gegevens:
‘Cor’ is een willekeurige volwassen man of vrouw in Nederland.
Cor is zwaar dyslectisch. Hij is daardoor vrijwel analfabeet. Verder is hij modaal begaafd. Hij heeft zelfs een rijbewijs BE gehaald. Niettemin is hij jarenlang onder bewindvoering geraakt.
Hij is niet gemotiveerd om werk te zoeken, want hij realiseert zich, dat hij alleen maar als slaaf zijn bewindvoerder spekt. Als dat niet zou spelen, wil Cor best wel werken.
Hij verzoekt de rechtbank om bevrijd te worden van het bewind. De correspondentie van de rechtbank verloopt via de bewindvoerder. De bewindvoerder geeft de rechtbank een negatief advies. Die verdient lekker aan zijn functie en wil Cor niet kwijt. Cor hoort er nooit meer van.
Cor voelt zich een gevangene van het systeem, een slaaf voor het leven. Hij kan, als hij bevrijd is, binnen zijn familie- en kennissenkring zo nodig hulp krijgen om brieven te laten voorlezen en om ze te laten schrijven. Voor de tijd van de schoolplicht was dat meer norm dan uitzondering. Toen was de voorlezer en schrijver een beroep.
Vraag:
Hoe kan Cor uit de bewindvoering komen zonder inmenging van de bewindvoerder?
Is een non-verbale intelligentietest mogelijk en zinvol, zodat blijkt, dat hij minstens bijna modaal kan denken waardoor hij in de maatschappij zelfstandig zou kunnen functioneren? Zo ja, hoe en waar?
‘Cor’ is een willekeurige volwassen man of vrouw in Nederland.
Cor is zwaar dyslectisch. Hij is daardoor vrijwel analfabeet. Verder is hij modaal begaafd. Hij heeft zelfs een rijbewijs BE gehaald. Niettemin is hij jarenlang onder bewindvoering geraakt.
Hij is niet gemotiveerd om werk te zoeken, want hij realiseert zich, dat hij alleen maar als slaaf zijn bewindvoerder spekt. Als dat niet zou spelen, wil Cor best wel werken.
Hij verzoekt de rechtbank om bevrijd te worden van het bewind. De correspondentie van de rechtbank verloopt via de bewindvoerder. De bewindvoerder geeft de rechtbank een negatief advies. Die verdient lekker aan zijn functie en wil Cor niet kwijt. Cor hoort er nooit meer van.
Cor voelt zich een gevangene van het systeem, een slaaf voor het leven. Hij kan, als hij bevrijd is, binnen zijn familie- en kennissenkring zo nodig hulp krijgen om brieven te laten voorlezen en om ze te laten schrijven. Voor de tijd van de schoolplicht was dat meer norm dan uitzondering. Toen was de voorlezer en schrijver een beroep.
Vraag:
Hoe kan Cor uit de bewindvoering komen zonder inmenging van de bewindvoerder?
Is een non-verbale intelligentietest mogelijk en zinvol, zodat blijkt, dat hij minstens bijna modaal kan denken waardoor hij in de maatschappij zelfstandig zou kunnen functioneren? Zo ja, hoe en waar?