Xilvo schreef: ↑zo 27 jun 2021, 14:11
Ik ben benieuwd welke experimenten ze ervoor in gedachten hadden. Ik kan niet zo snel iets verzinnen waar je de hele set voor nodig zou hebben.
De natuurkundeafdeling van Virginia Tech heeft voor docenten een
keuzelijst met demonstratiemateriaal, waaronder drie stemvork-sets, en het doel staat erbij:
Purpose: To demonstrate sounds produced by tuning forks.
Description:
(A) Five octave set (C1=128 Hz, C2=256 Hz, C3=512 Hz, C4=1024 Hz, C5=2024 Hz)
(B) Musical Pitch set (C=256, D=288, E=320, F=341.3, G=384, A=426.7, B=480, C'=512 Hz)
(C) Concert Pitch set (A=440 Hz)
Strike tuning forks with a rubber mallet or with the rubber sole of your shoe. The sound produced can be presented to the class through the lecture microphone system. The sound pattern can also be displayed using the Pasco WavePort software on the computer.
Het gaat dus om simpele demonstraties waarbij studenten leren hoe je de trillingstijd en amplitude afleest op een oscillogram, en wat een oktaaf is. Dan zijn de herkenbare 2-machten van set (A) handig. En studenten leren dat frequentie van de A afhangt van het systeem, de concert-A is hoger dan de Saveur-A.
Xilvo schreef: ↑zo 27 jun 2021, 18:27
C=256 Hz blijkt al veel ouder te zijn en gaat onder de namen
scientific pitch,
philosophical pitch,
Sauveur pitch en
Verdi tuning.
Wikipedia
Vreemd dat de leverancier, Vos/Pasco, de afwijkende stemming niet duidelijker vermeldt, want ik vermoed dat weinig docenten beseffen dat er bij stemvork-sets deze afwijkende stemming uit 1713 gebruikt wordt. Hoewel het commercieel begrijpelijk is: zodra een potentiele koper beseft dat de set afwijkend gestemd is gaat hij twijfelen over de aankoop.
Grappig dat de C-frequenties 256 en 512 Hz, die lijken te wijzen op het recente computertijdperk, al in 1713 werden voorgesteld door Joseph Saveur.