Ik heb een freesbank die prima werkt, op de toerenregeling van de hoofdspindel na.
Met een potmeter kan ik het toerental voor het freeswerk instellen van 180 tot 4400 rpm. Maar de uitvoering hiervan is klunzig gedaan. Allereerst zit er een potmetertje in dat de eerste en laatste 10% van de rotatie niet van weerstandswaarde verandert, zodat samen met de pakweg 15% die je dat ding niet kan roteren vanwege het ontwerp ik binnen 2/3 omwenteling van 0 naar 4400 rpm ga. Maar dat zou nog wel te doen zijn. Hier bovenop komt nog een fors stuk dode weg door de elektronica. Zie deze grafiek:
Bij 0,23 volt spanning over de loper van de potmeter begint de motor te draaien en al bij 2,3 volt bereikt hij zijn maximale toerental. Samen met de beperkingen van de goedkope potmeter leidt dit dus tot een bruikbare slag van de potmeter die zich beperkt tot zo'n 90 graden, erg vervelend want het instellen van het correcte toerental is binnen dat kleine bereik zo een heel precies werkje.
Ik wil als het even kan een slag van 0-360 graden hebben voor het volledige toerenbereik. Als er al dubbelslagen potmeters zouden zijn (geen 10 slagen, dat is veel te veel) zou ik die nemen.
Hoe zouden jullie dit praktisch oplossen? Aan de driverelektronica kan niets gewijzigd worden.