1 van 1

'stikstof' en auto

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 08:36
door efdee
Hoe ontstaat 'stikstof' bij een rijdende auto?
Is de productiesnelheid inderdaad gerelateerd aan de rijsnelheid?
(Want we mogen in NL overdag maar 100 km/uur rijden.)

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 09:49
door Xilvo
efdee schreef: vr 12 mei 2023, 08:36 Hoe ontstaat 'stikstof' bij een rijdende auto?
Bij de hoge temperaturen in een benzine- of dieselmotor reageren O2 en N2 uit de atmosfeer en vormen NOx (NO en NO2)
efdee schreef: vr 12 mei 2023, 08:36 Is de productiesnelheid inderdaad gerelateerd aan de rijsnelheid?
(Want we mogen in NL overdag maar 100 km/uur rijden.)
Ja, want als de motor meer vermogen moet leveren stijgt de temperatuur. Bovendien wordt meer brandstof per kilometer gebruikt en er gaat dus ook meer lucht door de motor.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 10:27
door efdee
Toch aarzel ik. Ik meen namelijk te weten, dat moleculen de neiging hebben om meer te dissociëren naarmate de temperatuur stijgt. Hoe rijm ik dit met het vorige antwoord?

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 10:42
door Marko
Voor de vorming van stikstofoxides is het nodig dat N2 dissocieert en dat kost zodanig veel energie dat het alleen bij hogere temperaturen optreedt.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 12:23
door HansH
Marko schreef: ma 12 jun 2023, 10:42 Voor de vorming van stikstofoxides is het nodig dat N2 dissocieert en dat kost zodanig veel energie dat het alleen bij hogere temperaturen optreedt.
volgens mij bedoelt efdee wat anders nl dat de verwachting is dat bij hogere temperaturen stikstofoxides ook weer snel uit elkaar vallen. dus effect zou dan minder erg (= minder stikstofoxides blijven bestaan na gevormd te zijn) zijn dan je verwacht.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 21:34
door Knightattack
Een kennis van mij werkt in de auto-industrie. Volgens hem worden nu de pijlen, ipv elektrisch rijden, gericht op propaan als brandstof. Propaan als brandstof geeft veel minder koolstofdioxide. Volgens hem is propaan minder vervuilend. Maar dit is toekomst muziek.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 21:36
door Xilvo
Knightattack schreef: ma 12 jun 2023, 21:34 Propaan als brandstof geeft veel minder koolstofdioxide. Volgens hem is propaan minder vervuilend. Maar dit is toekomst muziek.
Het gaat er niet om hoeveel CO2 er vrijkomt, het gaat erom waar die brandstof vandaan komt.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 22:05
door Marko
Knightattack schreef: ma 12 jun 2023, 21:34 Een kennis van mij werkt in de auto-industrie. Volgens hem worden nu de pijlen, ipv elektrisch rijden, gericht op propaan als brandstof. Propaan als brandstof geeft veel minder koolstofdioxide. Volgens hem is propaan minder vervuilend. Maar dit is toekomst muziek.
Los van dat dit niets met stikstof te maken heeft: propaan is het voornaamste bestanddeel van LPG, dus toekomstmuziek is het zeker niet. Auto’s kunnen er prima op rijden maar de winst qua CO2 en stikstofuitstoot is miniem.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: di 13 jun 2023, 01:56
door Gps
Vroeger op de mts is mij geleerd, dat je een diesel motor afstelt op het stikstof gehalte in de uitlaat gassen en een benzine motor op de co in de uitlaat gassen.

Ik zag recent bij een milieu discussie over bio centrales, een professor zeggen dat je afhankelijk van het verbrandingsproces, vooral stikstof of vooral Co krijgt.

Re: 'stikstof' en auto

Geplaatst: za 24 jun 2023, 20:24
door daniel73
efdee schreef: ma 12 jun 2023, 10:27Toch aarzel ik. Ik meen namelijk te weten, dat moleculen de neiging hebben om meer te dissociëren naarmate de temperatuur stijgt. Hoe rijm ik dit met het vorige antwoord?
Omdat de vorming en dissociatie van NOx een evenwicht(sreactie) is waarvan de ligging alleen wordt bepaald door de temperatuur. Daarnaast is de vorming van NOx in eerste instantie endotherm, dus zal een verhoging van de temperatuur ertoe leiden dat relatief meer NOx wordt gevormd dan er door dissociatie weer verdwijnt.

Wat in dit evenwicht (maar uiteraard elk evenwicht) ook nog meespeelt is het effect van entropie (een mengsel van N2 en O2 heeft een grotere entropie dan zuiver NO of NO2) en soortelijke warmte (omdat moleculen bij andere temperaturen makkelijker dan wel moeilijker energie kunnen opnemen). Het einde van het liedje is dat als al die effecten bij elkaar worden opgeteld, de simpele gedachte dat moleculen bij hogere temperaturen altijd uit elkaar vallen lang niet altijd opgaat. In geval van NOx zeker niet bij de relatief lage temperaturen van een verbrandingsmotor.

Wanneer het wel opgaat is als je de zaak zó heet maakt dat alles ioniseert en je een plasma overhoudt. Waar die grens ligt, is een beetje arbitrair, maar ik ga ervan uit dat als bij oppervlak Zon-temperaturen (6000 K dus) al het ons bekend materiële een plasma is geworden. En dat doen is supermakkelijk: elk groot laboratorium heeft wel een ICP-gebaseerd analyseapparaat staan dat alles tot atomaire as reduceert. Maar zoals gezegd: tussen 298 K en 6000 K kan er érg veel gebeuren. Gelukkig maar, trouwens.