Laat me er eerst heel duidelijk over zijn:
De bossen en wouden op Aarde moeten beschermd worden tegen ontbossing en habitat versnippering en habitat verlies. Het belang van het behouden van de biodiversiteit.
En de Oceanen het leven in de Oceanen wat meervoudig bedreigd wordt moeten ook beschermd worden.
Oceanverzuring, Oceaanopwarming, Zuurstofverlies in de Oceanen, Vervuiling van de Oceanen en overbevissing, het zijn allemaal bedreigingen voor het zeeleven.
Maar bij de publieksinformatie over het beschermen van de bossen, en de publieksinformatie over de Oceanen wordt er (naar mijn bescheiden mening) vaak met allerlei feitjes over zuurstof gestrooid, die ik misleidend vind. (of anders wel onduidelijk of suggestief.)
Ik snap natuurlijk wel dat een en ander zo wordt gebracht om te benadrukken hoe belangrijk de bossen c.q. de oceanen voor ons mensen zijn. Om de noodzaak om te beschermen kracht bij te zetten.
Maar ik vind ook dat er geen misleidende Informatie moet worden verspreid, als het doel is om het publiek voor te lichten.
Bij de Bossen en bomen lobby werd b.v. rond gestrooid dat 2 volwassen bomen genoeg zuurstof leverden om een gezin van 4 te onderhouden. En soms werd met het vermogen van bomen om CO2 op te nemen gesuggereerd dat dat fossiele uitstoot daarmee gecompenseerd kon worden, waarbij weinig onderscheid werd gemaakt tussen wat opgenomen werd als deel van de kringloop, en een klein deel extra opname van antropogene uitstoot.
En bij de publieksvoorlichting over de oceanen worden feitjes verspreid zoals "de oceanen produceren 50% van alle zuurstof op Aarde."
Soms worden er termen gebruikt als "onze zuurstof", of "de zuurstof die wij ademen".
Nou kan het natuurlijk wel kloppen dat ongeveer de helft van alle zuurstof uit de oceanen afkomstig (als een accumulatie over miljoenen jaren t.g.v. een disbalans tussen productie en consumptie. (Een niet perfect evenwicht tussen "sources en sinks").
En kan het ook wel kloppen dat de jaarlijkse zuurstofproductie door de oceanen en op het land vergelijkbaar qua hoeveelheid zijn.
Maar de suggestie is ook dat de jaarlijkse zuurstofproductie door fotosynthese een behoorlijk percentage van de zuurstof betreft.
En dat is natuurlijk niet het geval.
Met zo'n enorme overvloed aan zuurstof in de atmosfeer zijn alle fluxes relatief heel erg kleine percentages van het totaal.
De totale hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer wordt nu geschat op c.a. 37000 Petamol en als je dan gaat uitrekenen hoeveel CO2 je nodig hebt om met fotosynthese 0.2% van alle zuurstof (74 petamol) te produceren zou je de hoeveelheid CO2 nodig hebben die er is in c.a. 417 PPM CO2.
En je zou dan veel meer biomassa moeten produceren dan de huidige biomassa van alle landvegetatie op aarde.
De totale jaarlijkse zuurstofproductie door fotosynthese (landvegetatie en oceanen samen) is echt minder dan 0.1% van alle zuurstof. (en dat is natuurlijk ook nog onderdeel van een kringloop, niet alleen geproduceerd maar ook geconsumeerd in een net niet helemaal perfect natuurlijk evenwicht.)
Field et al 1998 heeft indertijd een schatting gemaakt van de "Net Primary Production" en het totaal van land en oceaan geschat op 104.9 Petagram C. Dat komt volgens mij dan overeen met een jaarlijkse zuurstof productie van 0.0236% van alle atmosferische (di)zuurstof.
Maar tja, zo'n klein percentage maakt natuurlijk wat minder indruk.
Ik ben nu te vaak mensen tegengekomen die (onterecht) denken dat onze zuurstofvoorziening in gevaar komt als de fotosynthese door algen in in Oceaan in gevaar komt.
Het leven in de Oceaan kan het moeilijk gaan krijgen door het verlies van (opgeloste) Zuurstof in de Oceanen. En door alle andere klimaat gerelateerde oceaan bedreigingen.
Maar voor een tekort aan atmosferische zuurstof hoeven we niet te vrezen.
(Ook al verliezen we jaarlijks wat door de enorme zuurstofconsumptie van de verbranding van fossiele brandstoffen.)
Ik geef ook als voorbeeld een link naar een pagina van NOAA. (een instantie die m.i. eigenlijk heel betrouwbare informatie zou moeten geven. maar is de info hier wel zo duidelijk?)
https://oceanservice.noaa.gov/facts/ocean-oxygen.html