Van de stomme films (dus zonder geluid) zijn er nog aardig wat over.
Zijn er eigenlijk wel eens pogingen gedaan om ze na te synchroniseren?
Men ziet ze vaak wel wat zeggen, maar of dat voldoende is?
Er zal geen script uitgeschreven zijn met de tekst die uitgesproken moest worden, dat zou veel overbodige moeite zijn. Het is dus maar de vraag of wat gezegd wordt in het verhaal past. Misschien zeggen ze de meest onzinnige dingen.
Dat zou kunnen, maar daar staat tegenover dat vooral in het begin men het meer zag als opgenomen toneelstukken waar wel in werd gesproken. Dat ze heel iets anders zeggen kennen we van de Italiaanse Spaghetti Westers.Xilvo schreef: ↑wo 28 feb 2024, 12:01Er zal geen script uitgeschreven zijn met de tekst die uitgesproken moest worden, dat zou veel overbodige moeite zijn. Het is dus maar de vraag of wat gezegd wordt in het verhaal past. Misschien zeggen ze de meest onzinnige dingen.
Misschien is het ook beter om die kunstvorm te laten zoals die is.
Maar een tekst bedenken en uitschrijven die niet teveel conflicteert met de mondbewegingen lijkt me een hele klus.
Dat inkleuren gaat grotendeels automatisch, dat is niet duur. Een tekst uitschrijven en stemacteurs inhuren zal waarschijnlijk een duur akkefietje worden.
Dat weet ik niet zo zeker.Xilvo schreef: ↑wo 28 feb 2024, 12:48Maar een tekst bedenken en uitschrijven die niet teveel conflicteert met de mondbewegingen lijkt me een hele klus.
Dat inkleuren gaat grotendeels automatisch, dat is niet duur. Een tekst uitschrijven en stemacteurs inhuren zal waarschijnlijk een duur akkefietje worden.
Het lijkt me dat nasynchroniseren veel duurder is, daar heb je een groepje stemacteurs voor nodig, vakmensen die heel goed de mondbewegingen kunnen volgen. Overigens, waar niet ondertiteld wordt maar nagesynchroniseerd, wordt ook vertaald.
Dat is wel een probleem met de jeugd.boertje125 schreef: ↑wo 28 feb 2024, 15:26 Met de huidige techniek kan je zonder meer onzichtbaar inkleuren en zo nodig de lippen van de acteurs mee laten bewegen met een uitgesproken automatische uitgesproken tekst.
Denk alleen dat er totaal geen markt voor is.
een james bond van 1985 vind ik al niet meer te verteren door de slome en zeer voorspelbare ontwikkelingen in het verhaal
Ik heb de stomme film Nosferato gedownload.