EV laden met 8 vs 13 A
Geplaatst: za 01 jun 2024, 02:03
Ik laad mijn elektrisch autootje aan de voordeur. Geen wallbox, maar een mobiele lader instelbaar van 8 tot 16 A.
HAMVRAAG : hoe zit dat in de auto met het laadrendement bij een lagere laadstroom?
Tot nu toe stelde ik dat zonder veel nadenken in op 13 A (≈3kW), dus onder de max van de groepszekering, en "tankte" ik zo op 4 uur tijd 12 kWh .
Met de nieuwe terugleverkosten lijkt 8A een stuk interessanter met mijn PV-installatie.
Stel dat mijn PV 4 uur lang 1,5 kW levert
Dan heb ik met 13 A / 3 kW in die vier uur 6 kWh "gratis" en moet ik nog 6 kWh inkopen tegen €0,25.
Kosten voor een "tankbeurt" € 1,50. (≈80 km)
Met 8A / 1,8 kW doe ik zeseneenhalf uur over mijn 12 kWh. 6,5 x 1,5 = 9,75 kWh "gratis", en nog 2,25 x 0,25 = € 0,57 inkopen. oh, en ik lever2,5 uur minder lang 1,5 kWh terug, dat kost me dan nog 4 ct.
Mijn mobiele lader, blok en kabel, worden op 8A voelbaar minder warm dan op 13 A. Dus ik denk niet dat ik daar over de tankbeurt gerekend rendement verlies. Wel meer uren werken, maar minder warmteverlies/uur.
HAMVRAAG : hoe zit dat in de auto met het laadrendement bij een lagere laadstroom?
Laad- en andere boordapparatuur moet 2,5 uur langer werken, wat kost dat?
Maar wellicht ook minder warmteverlies in omzetter en tractie-accu?
En hoe zit dat in de winter? Want een koude Li- batterij schijnt minder goed/rendabel te laden ?
HAMVRAAG : hoe zit dat in de auto met het laadrendement bij een lagere laadstroom?
Tot nu toe stelde ik dat zonder veel nadenken in op 13 A (≈3kW), dus onder de max van de groepszekering, en "tankte" ik zo op 4 uur tijd 12 kWh .
Met de nieuwe terugleverkosten lijkt 8A een stuk interessanter met mijn PV-installatie.
Stel dat mijn PV 4 uur lang 1,5 kW levert
Dan heb ik met 13 A / 3 kW in die vier uur 6 kWh "gratis" en moet ik nog 6 kWh inkopen tegen €0,25.
Kosten voor een "tankbeurt" € 1,50. (≈80 km)
Met 8A / 1,8 kW doe ik zeseneenhalf uur over mijn 12 kWh. 6,5 x 1,5 = 9,75 kWh "gratis", en nog 2,25 x 0,25 = € 0,57 inkopen. oh, en ik lever2,5 uur minder lang 1,5 kWh terug, dat kost me dan nog 4 ct.
Mijn mobiele lader, blok en kabel, worden op 8A voelbaar minder warm dan op 13 A. Dus ik denk niet dat ik daar over de tankbeurt gerekend rendement verlies. Wel meer uren werken, maar minder warmteverlies/uur.
HAMVRAAG : hoe zit dat in de auto met het laadrendement bij een lagere laadstroom?
Laad- en andere boordapparatuur moet 2,5 uur langer werken, wat kost dat?
Maar wellicht ook minder warmteverlies in omzetter en tractie-accu?
En hoe zit dat in de winter? Want een koude Li- batterij schijnt minder goed/rendabel te laden ?