Amerika is inderdaad een redelijk asociaal land, ze denken ( en niet alleen denken) dat ze alles kunnen maken.
Maar toch denk ik dat Amerika een heel belangrijke rol vervult in de wereld. Hun leger is erg machtig en straalt veel gezag uit. Hierdoor komt het dat maar een paar landen tegen internationale ( Amerikaanse ?) verdragen / regels ingaan. Dat Amerika de oorlog tegen Irak ( terrorisme) is begonnen, klopt niet. Ze wisten best heel goed dat er waarschijnlijk geen massavernietegingswapens waren.Maar veel landen zullen het nu uit hun hoofd laten om tegen belanrijke internationale verdragen ( degene met betrekking tot wapens, oorlog, onderdrukken met grote groepen mensen etc) in te gaan.
Verder is Amerika een van de belangrijkste economische machten. Door hun hoge cosumptie stimuleren ze de wereldeconomie enorm.Ook zit in Amerika heel veel geld voor research. Hier profiteert ook de gehele wereld van mee. ( niet echt sterk argument
)
Natuurlijk is Amerika ook op vele fronten slecht bezig, maar ik vind het goed dat ze een soort van informele leider over de wereld zijn. Ik denk dat hiermee heel veel voorkomen wordt!