Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

fluoride in tandpasta

hallo mensjes...

Ik ben op zoek naar de precieze werking van fluoride in tandpasta. gewoon de reacties (als ze er zijn) die optreden tussen fluor en glazuur/tandbeen.

op internet staat nogal wat **** over fluor maar geen duidelijke feiten. Ik wil dit gewoon weten vanwege de discussies over het "wonderelement fluor". Argumenten als "fluor is een gif en daarom mag het niet in tandpasta" ben ik nu wel genoeg tegengekomen... kan iemand me verder helpen?

bij voorbaad dank

f3 xx
Anonymous

Re: fluoride in tandpasta

ik ken een dame die tankheelkunde studeert, en die beweerde altijd dat het geen donder uitmaakt of je dure oral-b of sanex of wat voor rommel dan ook koopt, al of niet met whitener, of dat je gewone huismerk tandpasta koopt, als er maar fluor in zit. echt, het maakt niets uit!

op de tandpasta hier in dit studentenhuis lees ik dat het om natriummonofluorfosfaat, of natriumfluoride gaat. (sodium is engels voor natrium right?)

ik hoop dat iemand kan posten om precies te vertellen wat de werking van dat spul is op de tanden! en misschien kan die persoon ook vertellen wat de werking is van die zogenaamd goede kauwgom? met xylitol?
Anonymous

ben ondertussen de volgende reactievergelijking tegen gekomen

Ca5OH(PO4)3 + F- → Ca5F(PO4)3 + OH-

Ca5OH(PO4)3 is dus hydroxyapatiet, dat het hoofdbestanddeel is van de tand? is dat glazuur/tandbeen?

fluoride zit in tandpasta zijn SnF2 en Na2PO3F, natriumfluoride zit geloof ik alleen in tabletten.

fluoride vanuit de natriumfosfaatbinding word dus uitgewisseld met OH bindingen. dit is een langzame reactie? lijkt me wel redelijk logisch dat niet direct alle Ca5OH(PO4) reageert.

alleen hoe kan het zijn dat die Ca5fF(PO4)3 harder is dan Ca5OH(PO4)3 ?

deze reactie verloopt zonder merkbare activeringsenergie, mag ik hieruit opmaken dat de reactie endotherm is? er is na de reactie dus sprake van een lager energieniveau in de tanden of in de gevormde Na2Po3(OH)?

Ca5OH(PO4)3 + Na2PO3F → Ca5(PO4)3+ + OH- + Na2PO3+ + F- → Ca5F(PO4)3 + Na2PO3OH

klopt dit een beetje? eerst worden OH- en F- losgekoppeld, maar door welke energie?

wat zijn de ijgenschappen van Na2PO3(OH)? heb niet zo veel verstand van al die stoffen...

hm... heb er niet zo veel verstand van... ben dus niet ze sterk in schijkunde :shock:
Anonymous

Op de tanden zitten bacterien (S. Mutans voornamelijk) die hechten zich aan het tandoppervlak. Als ze eten krijgen (Substraat, vnl. glucose) gaan ze daar energie uit halen en als afvalproduct ontstaat zuur (Melkzuur vnl.) Dit zuur gaat vervolgens het glazuur van de tand oplossen. Het glazuur is voornamelijk opgebouwd uit Hydroxylapatiet. Als dit hydroxylapatiet opgelost wordt en er daarna fluoride in de buurt is, kan als de pH in het speeksel weer voldoende hoog is geworden F- in het Apatiet kristal ingebouwd worden zodat Fluorapatiet ontstaat. Dit fluorapatiet is harder dan het originele Hydroxylapatiet, en zo wordt het glazuur dus elke keer als het een beetje oplost onder invloed van fluoride harder, en minder kwetsbaar voor nieuwe zuuraanvallen. Verder is het zo dat Fluor inderdaad gif is, en het hier gaat over Fluoride.

Het Xylitol in kauwgom remt de metabole activiteit van bacteriën zodat minder energie overblijft in de cel om zuren te vormen.

Terug naar “Scheikunde”