Makelaar in koffie
Geplaatst: do 27 jul 2006, 08:18
Het is mij bekend dat wanneer een Nederlands bedrijf grondstoffen in bulk koopt (bijvoorbeeld koffie of rijst het hiervoor geen BTW (of amper?) hoeft te betalen. Een afrikaans, Aziatisch of Amerikaans bedrijf dat Koffie zou branden en verpakken en dat dan naar hier zou exporteren betaald BTW over de totale prijs van het eindprodukt en dus ook over de grondstofprijs. De BTW werkt hier dus als een - min of meer verkapte - ordinaire importheffing.
Maar ik heb een paar vragen met betrekking tot invoerrechten.
Als een klein Nederlands bedrijf een produkt laat maken in India, bijvoorbeeld een fietsframe, dan moeten importrechten betaald worden. Zijn die importrechten dan lager dan wanneer het indiase bedrijf dat de frames maakt die frames zelf exporteerd vanuit India naar hier en dan hier verkoopt?
Een derde mogelijkheid is dat de frames niet gebouwd worden door een Indiaas bedrijf maar dat een multinational, holding een eigen fabriek opstart in India. Wanneer dan een Nederlandse fietsenfabriek, onderdeel van deze holding de frames koopt, is dat in feite een transactie binnen het bedrijf. Is het dan ook zo dat er geen (of minder) importbelasting betaald hoeft te worden?
In hoeverre vormen dit soort - eventuele - economische voordelen waarbij de multinational een soort sluis is (en de construktie daarmee bijna een soort smokkelroute geeft die andere partijen op de markt ontberen) de ontstaanskracht achter steeds grotere bedrijven en holdings omdat deze taxtechnisch bevoordeeld worden?
Maar ik heb een paar vragen met betrekking tot invoerrechten.
Als een klein Nederlands bedrijf een produkt laat maken in India, bijvoorbeeld een fietsframe, dan moeten importrechten betaald worden. Zijn die importrechten dan lager dan wanneer het indiase bedrijf dat de frames maakt die frames zelf exporteerd vanuit India naar hier en dan hier verkoopt?
Een derde mogelijkheid is dat de frames niet gebouwd worden door een Indiaas bedrijf maar dat een multinational, holding een eigen fabriek opstart in India. Wanneer dan een Nederlandse fietsenfabriek, onderdeel van deze holding de frames koopt, is dat in feite een transactie binnen het bedrijf. Is het dan ook zo dat er geen (of minder) importbelasting betaald hoeft te worden?
In hoeverre vormen dit soort - eventuele - economische voordelen waarbij de multinational een soort sluis is (en de construktie daarmee bijna een soort smokkelroute geeft die andere partijen op de markt ontberen) de ontstaanskracht achter steeds grotere bedrijven en holdings omdat deze taxtechnisch bevoordeeld worden?