1 van 1

Belichtingstijden

Geplaatst: vr 25 aug 2006, 23:13
door sjaakstar
Wat is eigenlijk belichtingstijden?? ik zie iedereen dat astrografie doet, over belichtingstijden praten hoeveel sec enz.

ik heb zelf ook een digitale camera maar ik wil weten als mijn camera dat functie ook heeft?

Grt Sjaak

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: vr 25 aug 2006, 23:25
door Jan van de Velde
Dat is het aantal seconden dat je de sluiter van je camera openzet, zodat het licht op je fotografische film kan vallen. Als je een heel zwak object wil fotograferen, is het licht niet voldoende om in een paar seconden voldoende chemische reactie teweeg te brengen opdat je resultaat ziet op je film. Je moet dan een langere belichtingstijd kiezen, zodat het kleine beetje licht langer kan inwerken. Als je op een zonnige dag buiten een vogeltje fotografeert moet je een heel korte belichtingstijd kiezen, soms maar 1/1000 seconde. Anders val er zoveel licht op je film dat je een (de naam zegt het al) overbelichte foto krijgt, je ziet er eigenlijk niks meer op.

Een andere reden om goede belichtingstijden te kiezen is beweging. Als je een sneel voorbijrijdende auto wil fotograferen moet je een korte belichtingstijd kiezen. Als je dan de sluiter van je camera 2 seconden openlaat, zie je alleen een vage flits op je foto waar de auto voorbij reed. Maar in 1/1000 sec komt de auto niet ver, en heb je toch een redelijk scherpe foto. En als je een fot maakt van de sterrenhemel met een belichtingstijd van bijvoorbeeld een uur, dan zie je geen sterren meer maar strepen, dan kun je mooi de weg volgen die de sterren aan de hemel afleggen.

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: za 26 aug 2006, 11:31
door sjaakstar
Heeft elke digitale camera dat ??

Ik heb deze http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finde...PowerShot_A400/

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: za 26 aug 2006, 11:38
door Bart
Ja, want het maakt onderdeel uit van het werkingsprincipe van een camera, hoewel het tegenwoordig geen chemische reactie (fotorolletje), maar een fysische reactie (CCD) is.

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: za 26 aug 2006, 13:18
door skyguy
Probeer anders je camera eens op handmatig te zetten in plaats van op de automaat (ram m maar raak stand...). Als je camera op handmatig staat kan je zelf een aantal waardes aanpassen (zo leer je snel wat die waardes inhouden). De belangrijkste hiervan zijn: de sluitertijd (belichtingstijd) en het diafragma. Als je bijvoorbeeld buiten staat om een plant te fotograferen en het is zonnig ben je in een lichte omgeving. Hier heeft het geen zin om bijvoorbeeld 1 seconde te belichten want dan krijg je een witte foto, er valt dan namelijk veel te veel licht op de sensor. Als je de sluitertijd bijvoorbeeld 1/500 maakt kom je al meer in de buurt van een goede foto.

Je moet gewoon een beetje experimenteren met hoe lang je moet belichten. Dit is in iedere situatie anders, dus je moet bij iedere foto een andere belichtingstijd kiezen (doet de camera op de automaat ook.....maar met een beetje oefening kan jij dat veel beter :wink: )

Het diafragma heeft met de scherptediepte te maken.....maar dit is voor de volgende aflevering :)

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: za 26 aug 2006, 18:04
door sjaakstar
hoe stel je die tijden dan in??

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: za 26 aug 2006, 18:42
door Jan van de Velde
In de tijd dat fototoestellen nog fototoestellen waren ipv lichtgevoelige computers, zat daar een speciaal knopje voor op het apparaat. Als je een digitale hebt met engelstalige menuutjes moet je eens zoeken naar "shutter speed". Op de Sony Cybershot van mijn dochter vind ik dat onder het menuutje "manual exposure". En diafragma heet in het Engels "aperture". Dus ik zou zeggen, trek de handleiding van je apparaat eens uit de verpakking en blader daar eens in..... [rr]

Re: Belichtingstijden

Geplaatst: ma 28 aug 2006, 20:52
door WBE
hoe stel je die tijden dan in??
In 't kort :

door een verhouding van gevoeligheid (ASA/ISO) - hoevelheid licht (diafragma/opening) - belichtingstijd, volgens het voorhanden zijnde licht.

Diafragma : (vgl openstaande venster / kraan) :

1.2 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 64

(telkens volledig stops)

Sluitertijd (tijd dat nodig is om goed te belichten, .....de emmer te doen vollopen)

8s (en méér) - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000 - 1/8000 (en sneller)

(telkens volledige stops)

Er is ook nog de gevoeligheid :

Analoog filmgevoelig bv van 200 asa (filmafhankelijk)

Digitaal : de Iso op het toestel in te stellen. Van bv 100 Iso naar 200 Iso is ook een stop. Daarme kan je dus om dezelfde belichting te krijgen een stop minder, waarbij je dus de mogelijkheid hebt om je sluitertijd te halveren.

De sprong van een sluitertijd naar een hogere of lagere tijd wordt een 'stop' genoemd. Dat geldt ook voor het diafragma: de sprong van de ene diafragma-opening naar de volgende of de vorige is ook een stop. Een stop verder open betekent van bv f11 naar f 8. Die f is de aanduiding voor diafragma. Van 1/125 naar 1/250ste/sec is ook een stop. De tijd wordt gehalveerd

Elke stap in een stop betekent altijd een verdubbeling of halvering.

(let op sommige toestellen geven ook tussenliggende waardes aan die een halve stop zijn)

In elke camera van nu zit een ingebouwde lichtmeter (vroeger niet toen toen gebruikte je een afzonderlijke lichtmeter).

Maar niet elke camera laat toe zelf te kiezen, en op manueel of half automatisch te fotograferen.

Meestal wel steeds automatisch, met een (beperkt programma). Zo'n programma kan kan bv een stand "portret" inhouden.

Voor een zelfde belichting zal de camera dan een grotere diafragma (grotere opening = kleiner getal) kiezen (om de achtergrond onscherp te maken) en een kortere belichtingstijd. Zo geeft de stand "landschap of bergen" een kleiner diafragma om een grotere dieptescherpte te hebben en een langere sluitertijd om dezelfde belichting te krijgen.

Om snelle acties te fotograferen (bijna niet mogelijk met een compact) is er bv soms de stand sport, er zal dan een korte sluitertijd gekozen worden. Je hebt dan ook héél lichtsterke lenzen nodig en een snelle camera om snelle actie in slechtere lichtomstandigheden te kunnen vastleggen.

Op manueel doe je daar mee wat je wilt (mits goeie camera), zo kan je bijvoorbeeld voor een sluitertijd kiezen waarbij de wielen van een racewagen niet "bevriezen" waar je nog beweging ziet (dynamische foto's).

Fotograferen is "schrijven" met licht..(ook IR)....en een samenhang tussen (film)gevoeligheid, opening en sluitertijd.

(En een mooie hobby : http://w.bertels.fotopic.net/)