1 van 1
Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 19:11
door Anonymous
dit is een proefopstelling om de 2e wet van newton aan te tonen.
Het blauwe blok stelt een kar vooren het groene blok de versnellingsmassa, deze zijn verbonden met een koort. De rode cirkel is een katrol.
Mijn vragen:
* Wat is in dit geval de Resulterende kracht waarmee de kar en de versnellingsmassa bewegen?
* Hoe kan ik de spankracht berekenen?
p.s. de wrijvingskracht van het katrol (en eigenlijk ook die van de kar) zijn te verwaarlozen.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 19:30
door Vortex29
Wat is in dit geval de resulterende kracht waarmee de kar en de versnellingsmassa bewegen?
Je bedoelt waarschijnlijk: Wat is de resulterende kracht die op de kar en op de versnellingsmassa werkt? Als Fw te verwaarlozen is, zou ik zeggen dat de resulterende kracht Fz(v-massa) is.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 20:02
door Anonymous
Bedankt Vortex29,
zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 20:11
door Vortex29
Dat zegt de 3e Wet van Newton.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 20:38
door Anonymous
Hoe kan ik de spankracht berekenen?
Fs(a) = Fs(b) = Fz(v-massa).
ik heb mijn boek teruggevonden met het voorbeeld dat ik hiervoor nodig heb en ik denk dat wat je hier zegt niet klopt.
ik noem de kar even B en de versnellingsmassen A voor het gemak:
*---
Fr(op B)=Fs=Mb * a
dus Fs=0,339 * 3,64 = 1,23 N
OF
Fr(op A)=Fz - Fs=Ma * a
=1,96 - Fs=0,200 * 3,64
dus Fs=1,23 N
*---
a=3,64 volgt uit Fr=M * a (1,96= (0,200+0,339) * a)
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 21:01
door Bert
FrankA. schreef:Bedankt Vortex29,
zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden
Dat komt doordat het koord massaloos wordt verondersteld en de katrol wrijvingsloos en (neem ik aan) ook massaloos wordt verondersteld.
Als gevolg van de massaloosheid van het koord wordt op de katrol door het koord een horizontale kracht Fs(a) en een vertikale kracht F2(b) uitgeoefend (de resultante van de krachten op het horizontale deel moet 0 zijn omdat je anders in strijd komt met F=ma).
De wrijvingsloosheid en massaloosheid van de katrol zorgt ervoor dat Fs(a)=F2(b), er mag nl geen koppel op de katrol worden uitgeoefend.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 22:05
door Vortex29
Fs(a) = Fs(b) = Fz(v-massa).
Dat "= Fz(v-massa)" neem ik terug.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 23:13
door Bart
a=3,64
Dit antwoord is inderdaad correct.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 23:15
door Vortex29
En hoe groot is Fs dan volgens jou bart?
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 10 nov 2004, 23:21
door Bart
Fs(b) = Fz - Fr
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: za 13 nov 2004, 23:46
door jelix
De sommatie over alle krachten zorgt ervoor dat de massa van a en b een versnelling krijgt.
zwaartekracht op b zorgt ervoor dat het hele zaakje een versnelling krijgt.
Spankracht bereken je door 2e wet van newton op 1e karretje toe te passen.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: di 16 nov 2004, 23:09
door groencontainer
Fs(b)=m1*g-m1*a
waarbij g de valversnelling is en a de versnelling van de massa. m1 is de massa van het groene ding
m1*a=m1*g-Fs(b) => Fs(b)=Fs(a)
m2*a=Fs(a)-Fw => Fs(a)=m2*a+Fw
m2 is de massa van het blauwe ding
als je de twee linker formules samenvoegt, krijg je:
(m1+m2)*a=m1*g-Fs(b)+Fs(a)-Fw
Fs(b)=Fs(a) dus:
(m1+m2)*a=m1*g (zeer logisch, dit had je ook direct kunnen zien natuurlijk)
hieruit is a bekend en is dus ook Fs te berekenen.
Een goede tip over hoe je dit soort vragen kunt oplossen is:
knip het koort door en beschouw elke massa opzich. Op die manier krijg je de twee vergelijkingen die ik boven heb gebruikt.
Re: Spankracht en Resulterende kracht
Geplaatst: wo 24 nov 2004, 13:36
door jaja
zou iemand mij nog even kort kunnen uitleggen waarom het koort op zowel het wagentje als de versnellingsmassa een evengrote kracht uit uitoefent?
dan ben ik helemaal tevreden
De totale spankracht in het koord werkt in twee richtingen.
Aangezien het koord niet breekt en ook niet slap gaat hangen, moet de resulterende kracht op het koord nul zijn.
daarom: Fs(a) = Fs(b)