Eerherstel voor de literaire canon
Geplaatst: za 07 okt 2006, 15:02
Literaire canon: Verzameling van literaire werken, die in een samenleving als waardevol erkend worden en dienen als referentiepunt in de literaire beschouwing en in het onderwijs.
In de praktijk houdt de literaire canon in dat onze samenleving boeken als 'Max Havelaar', 'De avonden' en 'De donkere kamer van Damocles' belangrijk acht: het is cultureel erfgoed. Derhalve is het de moeite waard om er aandacht aan te besteden. Laten we in dat kader nog eens kijken naar de bovenstaande definitie van de literaire canon. De canon was een ....referentiepunt (...) in het onderwijs: Een duidelijk geval van 'was het maar waar'.
Ik vrees dat ik er niet ver naast zal zitten wanneer ik gok dat veruit de meeste leerlingen die nu in de examenklassen van HAVO en VWO zitten:
- Geen idee hebben wie De donkere kamer van Damocles geschreven heeft.
- Niet in staat zijn om de namen van 5 Nederlandse dichters op te noemen.
- Nooit door hun docent(e) Nederlands gestimuleerd zijn om vrijwillig eens literatuur te gaan lezen.
- Nog geen 15 literaire werken hebben moeten lezen tijdens hun hele opleiding dusver.
Het zou natuurlijk fijn zijn als dit sombere beeld niet klopt, maar ik vrees het ergste. Logischerwijs zou ik nu een alinea moeten wijden aan het belang van het lezen van literatuur. Ik zou het dan bijvoorbeeld kunnen gaan hebben over de bijdrage die lezen levert aan algemene kennis en de rol die het speelt in cognitieve ontwikkeling. Zo'n alinea zou de relevantie van mijn klacht en mijn suggesties (zie onder) benadrukken, maar ik neem maar even voor het gemak aan dat ik uitgerekend op dit forum niet het belang van lezen hoef te verdedigen.
Het moge ook duidelijk zijn dat ik voor deze dramatische cultuurverwaarlozing niet de leerlingen zelf als hoofdschuldigen aanwijs. Het probleem ligt op de eerste plaats bij het taalonderwijs op de middelbare school. Dat het probleem hier ligt komt door de overheid (heel veel schuld) en de docenten (beetje schuld).
Gelukkig is deze situatie niet onomkeerbaar! Het wordt namelijk tijd om de literaire canon in ere te herstellen. Het middel om dit doel te realizeren is de volgende beproefde succescombinatie:
1. Het daadwerkelijk verwachten van leerlingen dat ze iets kunnen.
2. Pure dwang.
Voer de verplichte boekenlijsten weer in en zet er een aantal belangrijke literaire werken op. Schaf die belachelijke boekverslagen af die van het internet worden geplukt, en geef gewoon schriftelijke examens om te kijken of mensen inderdaad wel gelezen hebben (als je toch een vaste boekenlijst hebt, kun je er gemakkelijk examenvragen voor maken). Geef daarnaast nog wat vrije ruimte aan leerlingen om zelf een aantal boeken uit te kiezen, daar mogen ze dan een mondeling over houden. Aangezien er blijkbaar toch nauwelijks lestijd en -geld verspild wordt aan het aanleren van fundamentele dingen als grammatica (bijv. ds en ts) tijdens de Nederlandse les, is er best wat ruimte binnen deze veredelde tussenuren om het over literatuur te hebben.
In de praktijk houdt de literaire canon in dat onze samenleving boeken als 'Max Havelaar', 'De avonden' en 'De donkere kamer van Damocles' belangrijk acht: het is cultureel erfgoed. Derhalve is het de moeite waard om er aandacht aan te besteden. Laten we in dat kader nog eens kijken naar de bovenstaande definitie van de literaire canon. De canon was een ....referentiepunt (...) in het onderwijs: Een duidelijk geval van 'was het maar waar'.
Ik vrees dat ik er niet ver naast zal zitten wanneer ik gok dat veruit de meeste leerlingen die nu in de examenklassen van HAVO en VWO zitten:
- Geen idee hebben wie De donkere kamer van Damocles geschreven heeft.
- Niet in staat zijn om de namen van 5 Nederlandse dichters op te noemen.
- Nooit door hun docent(e) Nederlands gestimuleerd zijn om vrijwillig eens literatuur te gaan lezen.
- Nog geen 15 literaire werken hebben moeten lezen tijdens hun hele opleiding dusver.
Het zou natuurlijk fijn zijn als dit sombere beeld niet klopt, maar ik vrees het ergste. Logischerwijs zou ik nu een alinea moeten wijden aan het belang van het lezen van literatuur. Ik zou het dan bijvoorbeeld kunnen gaan hebben over de bijdrage die lezen levert aan algemene kennis en de rol die het speelt in cognitieve ontwikkeling. Zo'n alinea zou de relevantie van mijn klacht en mijn suggesties (zie onder) benadrukken, maar ik neem maar even voor het gemak aan dat ik uitgerekend op dit forum niet het belang van lezen hoef te verdedigen.
Het moge ook duidelijk zijn dat ik voor deze dramatische cultuurverwaarlozing niet de leerlingen zelf als hoofdschuldigen aanwijs. Het probleem ligt op de eerste plaats bij het taalonderwijs op de middelbare school. Dat het probleem hier ligt komt door de overheid (heel veel schuld) en de docenten (beetje schuld).
Gelukkig is deze situatie niet onomkeerbaar! Het wordt namelijk tijd om de literaire canon in ere te herstellen. Het middel om dit doel te realizeren is de volgende beproefde succescombinatie:
1. Het daadwerkelijk verwachten van leerlingen dat ze iets kunnen.
2. Pure dwang.
Voer de verplichte boekenlijsten weer in en zet er een aantal belangrijke literaire werken op. Schaf die belachelijke boekverslagen af die van het internet worden geplukt, en geef gewoon schriftelijke examens om te kijken of mensen inderdaad wel gelezen hebben (als je toch een vaste boekenlijst hebt, kun je er gemakkelijk examenvragen voor maken). Geef daarnaast nog wat vrije ruimte aan leerlingen om zelf een aantal boeken uit te kiezen, daar mogen ze dan een mondeling over houden. Aangezien er blijkbaar toch nauwelijks lestijd en -geld verspild wordt aan het aanleren van fundamentele dingen als grammatica (bijv. ds en ts) tijdens de Nederlandse les, is er best wat ruimte binnen deze veredelde tussenuren om het over literatuur te hebben.