Puzzel Puzzels
Frankieboy
Artikelen: 0

Elementen van aangeslagen- naar grondtoestand brengen.....

Hallo mensen! Wie kan mij helpen met het volgende??

Ik ben bezig met een aantal vragen over radioactiviteit. Daar proberen ze mij duidelijk te maken dat je d.m.v. gammastraling je een energiewaarde van de 'oorspronkelijke' alphastraling kan toevoegen, zodat je dan genoeg energie krijgt om een element 'weer' in een grondtoestand te brengen ( :) snap je het nog??)

Als je nou een moeder/dochter-overgang hebt ( dus tussen twee nucliden ), hoe weet je dan hoeveel energie (MeV) er nodig is om er weer een element van te krijgen in de grondtoestand?? Is dat een gegeven iets? Een formule ervoor? Ik heb werkelijk géén idee..... Wie kan mij hier mee helpen (dan ben ik ook weer in mijn element :wink: )

Alvast super bedankt!!

Groetjes van Frankie

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Antoon
Artikelen: 0

Re: Elementen van aangeslagen- naar grondtoestand brengen.....

ik heb nog nooit gehoord dat je doormiddel van een gamma foton je een alfa deeltje kan toevoegen aan een atoomkern, zodat hij weer "als van ouds" is, maar goed als ze het zeggen neem ik het aan voor waarheid en heb ik weer wat geleerd.

nu het antwoord dan:

Er bestaat wet van behoud van energie, je snapt dat als je een zwaarder element maakt (door een alfa deeltje) toe te voegen er energie moet komen want massa is energie.

dus

E=mc²

de massa is het massa verschil tussen de twee kernen (moeder en dockter)

c is de lichtsnelheid
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”