Moderator: physicalattraction
Ik zou graag wat meer wille weten over kwantumfysica, deeltjesleer en dergelijke maar ik weet niet waar ik moet beginne. Op gebied van fysica weet ik enkel die dingen die men op de middelbare school leert. Zou iemand mij willen zegge waar ik het best kan beginnen?
ik veronderstel dat je iets als dit bedoelt.Ik zou graag wat meer wille weten over kwantumfysica, deeltjesleer en dergelijke maar ik weet niet waar ik moet beginne. Op gebied van fysica weet ik enkel die dingen die men op de middelbare school leert. Zou iemand mij willen zegge waar ik het best kan beginnen?
Ik snap je vraag niet.hoe kunnen wij er eigenlijk vanuit gaan dat er zwaartekracht bestaat als we ze nooit hebben waargenomen en aleen de effecten zien.
dat is trouwens een hele goeie prijs, ik mijn boek is veel ouder en veel duurderDePurpereWolf schreef:Leuke boekenfunctie:
ISBN = 9044601458
[boek]9044601458[/boek]
Oei,eendavid schreef:vraag 1:... ...
vraag 2: ... ..
kun je een volledige uitleg geven waarom quarks, invloeden van gravitatie, of electomagnetische kracht ondervinden?wat is volgens jou een kracht anders dan de versnelling die ze opwekt? Een kracht is in klassieke fysica een interactie op een afstand die men invoert, omdat men waarneemt dat er een versnelling optreedt. Men zou niet rechtstreeks "versnelling" kunnen invoeren, omdat (bijvoorbeeld in het elektromagnetisme) je niet dezelfde versnelling waarneemt voor een verschillende massa, terwijl het systeem voor de rest identiek is. Dit hoort trouwens niet thuis in moderne natuurkunde.
Dat is een goeie, verdwijnt informatie in het onzekerheid principevraag 2: de informatie ligt wel vast in de zogenaamde toestandsruimte. de waarneming ligt niet vast, je kan wel exact voorspellen wat de kans op een meting is. Wanneer je naar macroscopische systemen gaat wordt de onzekerheid verwoorloosbaar klein, en onmeetbaar (ik spreek niet over mm maar over afstanden veel kleiner dan de grootte van 1 atoom van bijvoorbeeld je tennisbal). Wanneer je naar kleinere systemen gaat heb je quantummechanica nodig en zal je rekening moeten houden met (bijvoorbeeld) een distributie voor de plaats van je elektron. Toch sluit QM absoluut niet uit iets exact te voorspellen, bijvoorbeeld de toegelaten energieniveaus van het waterstofatoom.
nu wordt het natuurlijk wel moderne natuurkunde, als dat is wat je beodoelt. dit gebeurt via het uitwisselen van bosonen, hoewel dit voor gravitatie nog niet echt goed beschreven wordt. voor elektromagnetisme is dit het foton, dit is beter begrepen.kun je een volledige uitleg geven waarom quarks, invloeden van gravitatie, of electomagnetische kracht ondervinden?
neen. het onzekerheidsprincipe kwam op de proppen bij de exacte voorspellingen. zoals al gezegd: de informatie is in QM gegeven wanneer de toestand in de hilbertruimte gekend is. wanneer je een meting doet zal deze toestand veranderen, naar 1 van de eigentoestanden van de gemeten grootheid. (dat wil zeggen een toestand waaraan een meetwaarde vasthangt) het overgegaan naar 1 van deze toestanden heeft een bepaalde kans. je verliest hierbij dus niet echt informatie neen.Dat is een goeie, verdwijnt informatie in het onzekerheid principe![]()
nu wordt het natuurlijk wel moderne natuurkunde, als dat is wat je bedoelt. dit gebeurt via het uitwisselen van bosonen, hoewel dit voor gravitatie nog niet echt goed beschreven wordt. voor elektromagnetisme is dit het foton, dit is beter begrepen.kun je een volledige uitleg geven waarom quarks, invloeden van gravitatie, of electomagnetische kracht ondervinden?
neen. het onzekerheidsprincipe kwam op de proppen bij de exacte voorspellingen. zoals al gezegd: de informatie is in QM gegeven wanneer de toestand in de hilbertruimte gekend is. wanneer je een meting doet zal deze toestand veranderen, naar 1 van de eigentoestanden van de gemeten grootheid. (dat wil zeggen een toestand waaraan een meetwaarde vasthangt) het overgegaan naar 1 van deze toestanden heeft een bepaalde kans. je verliest hierbij dus niet echt informatie neen.Dat is een goeie, verdwijnt informatie in het onzekerheid principe![]()
kun je een volledige uitleg geven waarom quarks, invloeden van gravitatie, of electomagnetische kracht ondervinden?
kijk dit maakt progressie,nu wordt het natuurlijk wel moderne natuurkunde, als dat is wat je bedoelt. dit gebeurt via het uitwisselen van bosonen, hoewel dit voor gravitatie nog niet echt goed beschreven wordt. voor elektromagnetisme is dit het foton, dit is beter begrepen.
we missen een meetvariabele, ik hoop dat ik je niet beledig,neen. het onzekerheidsprincipe kwam op de proppen bij de exacte voorspellingen. zoals al gezegd: de informatie is in QM gegeven wanneer de toestand in de hilbertruimte gekend is. wanneer je een meting doet zal deze toestand veranderen, naar 1 van de eigentoestanden van de gemeten grootheid. (dat wil zeggen een toestand waaraan een meetwaarde vasthangt) het overgegaan naar 1 van deze toestanden heeft een bepaalde kans. je verliest hierbij dus niet echt informatie neen.
1x is wel genoeg, anders worden we dubbelzinnigblah... blah ... blah