Apeiron schreef:Interessant gedachtenexperiement
Normaliter wordt iemand bestraft voor de uitvoering van gedachte tot moord.
Echter, lichaam en geest bevinden zich dan, geografisch gezien, op dezelfde plaats. Er is dan sprake van een eenheid.
In het gedachtenexperiement is er, ondanks het plaatsverschil, óók nog sprake van een eenheid: immers,
Het geheel functioneert zoals je gebruikelijk mag verwachten van een 'mens'
Het lijkt me dan ook dat je degene in z'n geheel moet bestraffen. 25 jaar celstraf lijkt me dan het beste.
Het 'ik' zit voor mij dan in het geheel.
Voor mij iig niet:
Wanneer de techniek zover gevorderd is dat een dergelijk experiment ook praktisch uitvoerbaar zou zijn -en dat is slechts een kwestie van tijd- zou het ook mogelijk zijn om dit brein te koppelen aan een ander lichaam of een lichaam van niet-biologische materialen in welke vorm dan ook.
Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter vandaag de dag het een noodzaak zou vinden om bijvoorbeeld een kunstbeen mee te berechten zodat ook die zijn straf uit kan zitten ook al nam dit kunstmatige been deel uit van een moord.
Het geheel is relatief en vervangbaar zonder inbreuk te doen op de 'ik'.
Maar om mijn punt te maken met het gedachten experiment van Dennett:
Om 'het denken' op te sluiten of de 'ik' verantwoordelijk te stellen zal je niet terug moet grijpen naar het fysieke deel waar de 'ik' gevormd wordt want daar ligt de 'ik' niet; daar ligt slechts het idee van de 'ik'.
Het idee van het 'ik' sluit echter in dat zijn locatie -niet in het brein- is maar daar waar zintuigen zijn; daar wordt immers geleeft; gezien, gevoelt, etc.
Het brein zul je kunnen verplaatsen en het zal onopgemerkt blijven, dit geldt niet voor het lichaam, daar wordt wel waargenomen.
Het denken sluit je dus op door de zintuigen op te sluiten; daar waar de 'ik' ervaren wordt, de 'ik' is uiteindelijk slechts de ervaring.
Euhhh... ja, we hebben het over een 'ik' en da's er minimaal 1 lijkt me. Heb jij redenen om een 'ik' te veronderstellen met een meervoudig karakter in zowel mentaal als in fysiek opzicht, die in componenten scheidbaar is en afzonderlijk levensvatbaar zijn/is?
Onze ervaring van het 'ik' valt prima op te delen in twee ervaringen van het 'ik' om daarna ook nog beiden afzonderlijk levensvatbaar te zijn zo relatief is het 'ik'.
Een split-brainpatient bijvoorbeeld had voorheen toch echt het idee één individu te zijn, met een fysische knip waren er plotseling twee afgescheiden ideeen van een 'ik' die elk afzonderlijk van elkaar handelen.
Een kwestie van een kloof tussen informatieuitwisseling.
Maar dat was niet wat ik bedoelde, jij hebt het over 1 fysische actor dat we het 'ik' kunnen noemen.
Ik zou willen stellen dat een een ontelbaar aantal actoren betrokken zijn bij hetgeen het idee 'ik' bewerkstelligd, actoren die op hun beurt systemen en samen met ander systemen de bovenliggende systemen vormen, etc.
Er bestaat niet een uiteindelijk geheel dat het 'ik' vormt, het ik is relatief aan onze subjectieve beleving welke afzonderlijke actoren onze 'ik' vormen.
Je kunt alle actoren verwijderen, vervangen, maar onze 'ik' houdt pas op als het systeem niet meer kan voorzien in het idee 'ik'; ik word gedacht, dus er is.
Indien het 'nieuwe' materiaal functioneel equivalent is dan hoeft er imo niets te veranderen aan de ik-beleving.
Dus is mijn conclusie; 'ik' denk niet, hetgeen dat denkt is immers compleet vervangbaar (waarmee de 'ik' ook vervangen zou moeten zijn), het 'ik' zit dus in de beleving, niet in welk systeem de beleving bewerkstelligt.
Ik blijf ook benieuwd naar wat ik hiervoor vroeg.
Deze bedoel je?
Is wat? Ik? Hij/zij/wij? Iets?
En door wie of wat wordt wordt gedacht?
Iets.
Door iets dus: het iets kan ingevuld worden door werkelijk alles dat die ik-beleving kan bewerkstelligen.
In de praktijk is dat de klomp massa dat wij 'mens' noemen, maar het zou mij niet verwonderen als de essentiele informatie straks uit die klomp gedownload kan worden en ons idee van 'ik' digitaal kunnen voortzetten.
Wat zou betekenen dat wij ons laten denken door een computer.