Het past op het eerste zicht misschien eerder bij "medisch" of "politiek", maar omdat de ethiek voor mij het zwaarst door weegt, plaats ik het hier:
De gedelegeerd bestuurder van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, pleit ervoor om te vergoeden voor het afstaan van een nier. Dit omwille van de steeds groter wordende nood aan donornieren...
Hij verwijst hierbij naar het "goede" systeem, dat in Iran bestaat. Kun je nagaan dat hij niet gehinderd wordt door enige gedegen kennis terzake: wie ooit documentaires gezien heeft over de organenhandel in Iran, beseft dat het niet zo'n mooi systeem is... Maar goed, het hoeft in België niet zo ver te komen dat het afstaan van een nier een laatste middel wordt om de financiële afgrond te overbruggen.
Toch vind ik het nog steeds geen goed idee. Het (bij wet verplichte) gratis afstaan van organen, beschermt tegen misbruiken. Een betaling zal eerder kansarme mensen aantrekken. Daar komt nog bij dat, hoewel de wet erin voorziet dat iedereen in België bij zijn dood orgaandonor wordt, veel ziekenhuizen dit niet voldoende opvolgen. Zolang er andere middelen zijn, vind ik betaling een brug te ver, daar ze de poort openzet naar een handel in organen.
VLD-senator en huisarts Van Krunkelsven, ontkracht ook het argument van de UZA-bestuurder, dat het om een zeer eenvoudige ingreep gaat, waar geen risico's aan verbonden zijn... Alsof dat argument op zich voldoende is om een betaald afgeven van nieren te rechtvaardigen?
De redenering is waarschijnlijk: "Voor wat, hoort wat... Quid pro quo, yes or no?"
Zijn er andere meningen?