1 van 1

accu

Geplaatst: di 06 feb 2007, 09:32
door jeroeno
Hallo,

waarom is het zo dat een accu minder capaciteit heeft als de temperatuur laag is.

alvast bedankt Jeroen.

Re: accu

Geplaatst: di 06 feb 2007, 17:48
door leen
misschien vind je hier een antwword

http://www.navexelektro.be/faq3.aspx

Re: accu

Geplaatst: di 06 feb 2007, 18:46
door Jan van de Velde
Ik dek dat de vraag niet helemaal duidelijk is gesteld. Wat bedoelt jeroeno met capaciteit?? De capaciteit zoals die normaal wordt uitgedrukt in ampere-uur, ofwel de totale lading zoals die eigenlijk in coulomb zou moeten worden uitgedrukt??? Want die zie ik zo 123 niet duidelijk minder worden.

Of bedoel je dat een koude accu bij een bepaalde aangesloten weerstand (bijv die startmotor als we die eventjes als een ohmse weerstand beschouwen....) een geringere stroomsterkte minder "stroom" levert (elektronen per secondeminder coulom/seconde, minder ampères) ? De startmotor wil dus nauwelijks nog rond na een vorstnacht??

Re: accu

Geplaatst: di 06 feb 2007, 18:56
door Wouter_Masselink
Een accu zal ook minder lang werken, wanneer deze zich in koude bevind. Dit heb ik aan den lijve nog ondervonden toen ik met m'n MP3-speler op de piste stond bij -15oC.

Re: accu

Geplaatst: do 08 feb 2007, 20:32
door hzeil
Normaal wordt de capaciteit van een accu uitgedrukt in ampere-uren (Ah) Maar voor het starten van een auto in de winter gaat het vooral het vermogen in Watt's dat er geleverd kan worden in kort tijd.

De theorie leert dat het gepresteerde vermogen maximaal is als de uitwendige weerstand (van de startmotor) gelijk is aan inwendige weerstand ( electrolietweerstand + beide polarisatieweerstanden) van de accu. Voor een autoaccu moet je daarbij rekenen op 1000 Watt tijdens de start.

Hoe maak je een autoaccu optimaal voor een koude start?

Uit het CRC-handbook kunnen we leren dat een water-zwavelzuur mengsel ergens een maximum heeft in het geleidingsvermogen, in een grafiek uitgezet tegen de zwavelzuurconcentratie. Er is dus een optimale zwavelzuurconcentratie. Maar deze concentratie is wel temperatuurafhankelijk. Door nu te zorgen dat een voor driekwart ontladen accu bij min 18 graden Celcius de optimale zwavelzuurconcentratie heeft krijg je dus de ideale autoaccu.



Maar het maken van zo'n accu valt niet mee. De hoeveelheden actieve massa op de platen en het vloeistofvolumen moeten op elkaar afgestemd zijn. Met behulp van de reaktievergelijkingen kun je daar een mooi sommetje van maken. De hoeveelheden actieve massa kun je berekenen als je kiest voor het aantal Ah, voor het volumen en voor bijv. de optimale zwavelzuurconcentratie bij een half lege accu. Je moet daarbij ook weten wat je hoogste en je laagste zwavelzuurconcentratie (of dichtheid) moet zijn. Daarvoor kiest men altijd standaardwaarden c.q. dichtheden. Wie maakt eens een zo realistisch mogelijke proefberekening?

Re: accu

Geplaatst: do 08 feb 2007, 21:30
door Heezen
Capaciteit is toch de integraal van I(A) over de tijd?

Of gebruiken we bij accu's de notatie It ( Ah) omdat het constante stroom levert?

Re: accu

Geplaatst: vr 09 feb 2007, 00:33
door Jan van de Velde
Heezen schreef:Capaciteit is toch de integraal van I(A) over de tijd?

Of gebruiken we bij accu's de notatie It ( Ah) omdat het constante stroom levert?
Ah is inderdaad gewoon die integraal, en daarmee de lading van de accu. Ik weet niet of voor de vaststelling van dat cijfer nog meetomstandigheden vastgelegd zijn.

Re: accu

Geplaatst: za 28 jul 2007, 16:50
door Klintersaas
De chemische processen in een accu verlopen het snelst bij hoge temperatuur. Daarom is een accu bij lage temperatuur minder goed in staat om een grote hoeveelheid stroom te leveren.

Zie ook op deze pagina onder de subtitel "Werking".

edit: Ik zie nu pas dat dit een gecrosspost bericht is.

Re: accu

Geplaatst: zo 29 jul 2007, 11:07
door Bart
Klintersaas, je praat dan wel over een lood-zuur accu. In het geval van bijvoorbeeld Lithium-ion accu's is het een heel ander verhaal. De nominale capaciteit van deze accu's wordt bepaald van 25 graden Celcius, omdat dit de optimale werkingstemperatuur is van de accu. Bij -20 graden kunnen Lithium-ion accu's nog 80% van hun capaciteit leveren. Bij hoge temperaturen kun je de volledige capaciteit eruit halen, maar vanwege de zeer sterke veroudering van de accu's die bij deze temperaturen plaatsvinden kan dit maar een paar keer. Verder loop je het risico van ontbranding van het Lithium bij dit soort temperaturen.

Re: accu

Geplaatst: zo 29 jul 2007, 11:15
door Klintersaas
Je hebt gelijk. Ik nam de loodaccu als voorbeeld omdat dit het meest gebruikte type oplaadbare accu is.

Re: accu

Geplaatst: zo 29 jul 2007, 11:51
door Bart
Je hebt gelijk. Ik nam de loodaccu als voorbeeld omdat dit het meest gebruikte type oplaadbare accu is.
Is loodzuur nog steeds de meest gebruikte oplaadbare accu? In vrijwel alle auto's zit lood-zuur, maar in alle telefoons and laptops zitten Lithium accu's. Het is best wel interessant om te weten welke percentages van de markt Lithium en Lood-zuur bezetten. Ook wel aardig om dan Nikkel-cadmium en Ni-MH mee te nemen. Iemand een idee van deze getallen?

Re: accu

Geplaatst: zo 29 jul 2007, 12:33
door Klintersaas
Ik zal eens kijken of ik percentages kan vinden, maar ik vrees dat het erg moeilijk zal worden. Bovendien worden lithiumaccu's nog eens opgedeeld in Li-ion-accu's en Li-polymeer-accu's. Vooral dat laatste type wordt het meest gebruikt in mobiele telefoons.