Daar hoef je niet te vlug mee zijn met nieuwe stuurprogramma's (drivers) voor apparaten, dat kan altijd nog.
Of ze je wat wijs gemaakt hebben weet ik niet, maar is ook niet zo belangrijk.
Plotseling is hij traag, dat heb ik zelf ook al eens mee gemaakt.
Bij mij was het toen omdat ik vaak veel op de harde schijf had gezet en vervolgens na verloop van tijd weer verwijderd. Dan staan de gegevens niet netjes meer achter elkaar en dan zouden de lees/schrijf bewerkingen van de hardeschijf wel eens lang kunnen duren. Schijfdefragmentatie zou dan kunnen helpen. Een andere oplossing, radicalere, is het formateren van de harde schijf. De schijf wordt dan gewist, de sporen en sectoren worden opnieuw beschreven, wanneer er dan gegeven op de harde schijf worden gezet worden deze weer netjes achter elkaar gezet.
N.b. schijfdefragmentatie probeert ook de gegevens netjes achter elkaar en bij elkaar te zetten.
Wat betrefdt het geheugen gebruik, het zou kunnen zijn dat er tijdens het opstarten veel programma's op de achtergrond gestart worden. Dan zou je moeten kijken of je programma's kunt verwijderen of zorgen dat ze tijdens het opstarten in iedergeval niet gestart worden. Klik op de startknop, kies programma's, kies opstarten. Wordt er een menu uitgeklapt waar veel programma's staan, zou je eventueel weg kunnen halen om te kijken wat het effect is.
Klik op de startknop, klik uitvoeren - type: msconfig - klik op OK. Het venster hulp programma voor systeem configuratie verschijnt, klik op het tabblad opstarten. In dat tabblad staan bij mij 9 programma's, heb jij er bijvoorbeeld 30 staan, haal een paar vinkjes weg bij de minst belangrijke programma's.
Het zou ook kunnen zijn dat je veel spyware heb, dan zou je bijvoorbeeld adware kunnen downloaden en installeren om eens te kijken of er veel "rotzooi" gevonden wordt.
Je kan ook nog met een register programma, bijvoorbeeld registry mechanic, controleren of je register - gebruikt windows om e.a. te optimaliseren - niet vol zit met fouten en rotzooi.
Stuurprogramma van de hardeschijf is niet naar behoren geïnstalleerd of instelling staat fout, weet ik helaas te weinig van.
Klik met rechts op 'deze computer', kies eigenschappen, vervolgens het tabblad 'hardware' en klik op 'apparaat beheer'. Vervolgens krijg je een "boom" structuur te zien. Het bovenste icoontje stelt je computer voor. Links daarvan zie je een vierkantje met een horizontaal streepje. Dat betekend dat het open gevouwen is, klik er maar eens op dan zie je dat het een kruisje wordt en de onderliggende icoontjes weg zijn. Nu kijk je naar de icoontjes die onder het bovenste staan. Staat er een icoontje bij dat open gevouwen is dan weet je dat er een apparaat niet geïnstalleerd is, meestal zie je dan een geel icoontje. Wanneer links van al die icoontjes netjes een kruis in het vierkant staat, dan is het waarschijnlijk OK (hoeft niet).
Misschien is het nuttig om windows update uit te voeren.
asus radeon 9550 TD (videokaart), gewoon naar asus.com naar het gedeelte gaan waar je drivers kunt downloaden.
Meestal moet je dan je product uitzoeken en je er van gewissen dat het juiste besturings-systeem (windows) er bij staat.
Installatie instructies lezen en dwnlden.
Dit is zo'n beetje wat me nu te binnen schiet, merk op dat hier niet de oplossing hoeft tussen te zitten. Nooit geschoten is altijd mis.