In Italië is het sinds woensdag voor vrouwen mogelijk een vaccinatie tegen het humaan papillomavirus (HPV) te krijgen. Meisjes van 12 kunnen gratis worden gevaccineerd tegen HPV, oudere meisjes en vrouwen moeten ervoor betalen.
Ik ben er ook even achteraan gegaan, het is in nederland namelijk ook mogelijk je ermee te laten vaccineren. Alleen kost het hier iets van 300 euro, en het moet om de 3-4 jaar herhaald worden. Ook staat overal leuk en aardig meisjes tussen de 12 en 26 jaar, maar de meeste nederlandse artsen willen er al niet aan beginnen als je boven de 15-16 bent.. (zelfs al heb je geen sexuele contacten gehad, HPV kan je op veel manieren oplopen)
Uiteraard ben ik blij dat dit kan en hoop ik dat het nut zal hebben, maar toch is het allemaal niet zo superzonnig als in alle kranten staat weerspiegeld. Er is namelijk nog steeds kans op baarmoederhalskanker (alleen hopelijk een stuk minder) en sommige artsen vermoeden dat de vormen van HPV waartegen nu niet wordt ingeent, en die nu niet veel schade veroorzaken, oppertunistisch worden en ook nare dingen gaan doen. Ik hoop het niet!
To boldly go where I`ve never been before
Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one